Veeleer wil het mij voorkomen, dat in de toekomst, wanneer men bij zijn keuze van vrachtauto niet meer beperkt blijft tot overbodig geworden leger wagens, men voor het gebruik op dergelijke pro vinciale landwegen zijn keuze moet laten vallen op een lichter en ook smaller type auto. Dergelijke lichte vrachtwagens hebben bovendien het grote voordeel, dat men daarmede gemakkelijker bij de plaats zal kunnen komen, waar men de goederen moet inladen, resp. lossen. Met zo'n lichte vracht auto kan men zowel een erf van een boerderij, als een eigen toegangsweg tot een fabriekje enz. op rijden, terwijl een zware legerwagen hier zeer gauw zou wegzakken. Mocht het dus inderdaad zo zijn, dat in de toe komst de zware vrachtauto van deze wegen moet worden geweerd, dan dienen wij ons met te meer klem af te vragen, of de demping van de wegsloot wel zo noodzakelijk is, als men dit thans doet voor komen. Bij ernstige overweging van al deze problemen, zal in de meeste gevallen het dempen van de weg sloot sterk ontraden dienen te worden. Zoals hierboven beschreven, is het probleem van de wegverbetering hiermede niet opgelost, terwijl het algemeen aspect van de dorps- en landweg on noemelijke schade wordt toegebracht. In vele gevallen zal een veel betere en aesthetisch fraaiere oplossing verkregen kunnen worden door de weg niet aan de slootzijde, doch aan de andere kant met circa i m te verbreden. Hiertoe dienen dan de erven van de aan deze zijde gelegen huizen te worden verkleind, hetgeen in de meeste gevallen zonder al te grote moeilijkheden mogelijk zal blijken. Men krijgt hierdoor een aanzienlijke weg verbetering met behoud van de karakteristieke schoonheid. Het is dan ook te hopen, dat in de toekomst bij' zich voordoende bezwaren,,door de instanties, die: hier de uiteindelijke beslissing zullen dienen te nemen, overleg gepleegd en advies ingewonnen zal. worden van daartoe bevoegde en terzake kundige commissies om een oplossing te vinden, die aan de: verkeerseisen voldoet en waarbij toch het. oude: karakter van weg- en dorpsbeeld in zijn geheel gehandhaafd kan worden. 30 De landelijke dorpsweg te Westzaan: evenwichtige rust De trieste dorpsweg te Wormer: de harmonie wreed verstoord Westzaan VOORCRTo. ruiM SINTELS DORPSWEG BERM SLOOT ERF P4D WEG 3,70 M. AAN LINKERZIJDE ZONOER BEZWAAR MET Ï#M TE VERBREDE» Wormer, f.s° VOORTUIN SINTELS OORPSWCG SlNTELWOeSrfN'j ONDANKS GEDEMPTE SLOOT WEG SLECHTS AM BREED!

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 16