Veeleer wil het mij voorkomen, dat in de toekomst,
wanneer men bij zijn keuze van vrachtauto niet
meer beperkt blijft tot overbodig geworden leger
wagens, men voor het gebruik op dergelijke pro
vinciale landwegen zijn keuze moet laten vallen
op een lichter en ook smaller type auto. Dergelijke
lichte vrachtwagens hebben bovendien het grote
voordeel, dat men daarmede gemakkelijker bij de
plaats zal kunnen komen, waar men de goederen
moet inladen, resp. lossen. Met zo'n lichte vracht
auto kan men zowel een erf van een boerderij, als
een eigen toegangsweg tot een fabriekje enz. op
rijden, terwijl een zware legerwagen hier zeer
gauw zou wegzakken.
Mocht het dus inderdaad zo zijn, dat in de toe
komst de zware vrachtauto van deze wegen moet
worden geweerd, dan dienen wij ons met te meer
klem af te vragen, of de demping van de wegsloot
wel zo noodzakelijk is, als men dit thans doet voor
komen.
Bij ernstige overweging van al deze problemen,
zal in de meeste gevallen het dempen van de weg
sloot sterk ontraden dienen te worden.
Zoals hierboven beschreven, is het probleem van
de wegverbetering hiermede niet opgelost, terwijl
het algemeen aspect van de dorps- en landweg on
noemelijke schade wordt toegebracht.
In vele gevallen zal een veel betere en aesthetisch
fraaiere oplossing verkregen kunnen worden door
de weg niet aan de slootzijde, doch aan de andere
kant met circa i m te verbreden. Hiertoe dienen
dan de erven van de aan deze zijde gelegen huizen
te worden verkleind, hetgeen in de meeste gevallen
zonder al te grote moeilijkheden mogelijk zal
blijken. Men krijgt hierdoor een aanzienlijke weg
verbetering met behoud van de karakteristieke
schoonheid.
Het is dan ook te hopen, dat in de toekomst bij'
zich voordoende bezwaren,,door de instanties, die:
hier de uiteindelijke beslissing zullen dienen te
nemen, overleg gepleegd en advies ingewonnen zal.
worden van daartoe bevoegde en terzake kundige
commissies om een oplossing te vinden, die aan de:
verkeerseisen voldoet en waarbij toch het. oude:
karakter van weg- en dorpsbeeld in zijn geheel
gehandhaafd kan worden.
30
De landelijke dorpsweg te Westzaan: evenwichtige rust De trieste dorpsweg te Wormer: de harmonie wreed verstoord
Westzaan
VOORCRTo. ruiM SINTELS DORPSWEG BERM SLOOT ERF P4D
WEG 3,70 M. AAN LINKERZIJDE ZONOER BEZWAAR MET Ï#M TE VERBREDE»
Wormer,
f.s°
VOORTUIN SINTELS OORPSWCG
SlNTELWOeSrfN'j
ONDANKS GEDEMPTE SLOOT WEG SLECHTS AM BREED!