INVALSWEGEN VAN AMSTERDAM
A. G. M. BOOST
Het bos is meer dan de bomen en een weg moet
meer zijn dan alleen een rijbaan, waarover de
verkeersmiddelen zich met de grootst mogelijke
veiligheid en zo ongehinderd mogelijk kunnen
verplaatsen, meer dan een transportband of een
laad goot.
De weg is een levend en menselijk element in het
landschap, hetwelk hij beurtelings begrenst en
doorsnijdt, openlegt en afsluit, al naar de vorm en
de aard zijner landschappelijke behandeling en de
structuur van het gebied.
Inderdaad, de weg is geen transportband voor dode
dingen, maar een vorstelijke corridor, een statige
allee, waarlangs en waardoor levende wezens in
aanraking komen met de schoonheid der natuur,
zich bewegen onder de onbeschrijflijke wolken
luchten en temidden van de wijdsheid of intimiteit
van het landschap.
Deze weg moet in zichzelf reeds zijn een harmo
nisch werkstuk van op elkaar afgestemde onder
delen: rijbaan, bermen, sloten en beplantingen. Zó
moeten profiel en beloop worden ontworpen met
de visie van de kunstenaar en de kundigheid van de
vakman.
Het is voor deze weg dat de Commissie ,,De Weg
in het Landschap" strijdt: om te behouden en te
sparen de fraaie lanen en landwegen, wier snel ver
minderend aantal haar met zorg vervult; om te
verkrijgen dat nieuwe wegén volgens goede ver
houdingen worden gebouwd en daarbij de land
schappelijke verzorging genieten, die beslissend is
voor het aesthetisch genot, dat weg en omgeving
kunnen geven.
Maar dan is het ook niet te verwonderen, dat de
belangstelling van de W.I.LI uitgaat naar de toe
gangswegen van Amsterdam, de van. elke welstand
verstoken invalsbanen, waarlangs wij onze onver
gelijkelijke hoofdstad benaderen.
Het moet voor iedere vreemdeling en landgenoot
steeds opnieuw een beklemmende en troosteloze
ervaring zijn, wanneer zij de zetting van deze parel
moeten aanschouwen.
Gelukkig deelt het Gemeentebestuur van Amster
dam ten volle de mening van onze Commissie, dat
het dringend noodzakelijk is, om de grote stedelijke
invalswegen een aanzien te geven, in overeenstem
ming met het stadsschoon.
Wij laten hier volgen een gedeelte van de brief,
welke wij terzake van Burgemeester en Wethouders
mochten ontvangen
„Over de aansluiting van de snelverkeers-
wegen aan het stadswegennet is met het Rijk een
uitvoerige briefwisseling gevoerd. De bedoeling is,
de snelwegen zo ver mogelijk binnen de bebouwde
kom te doen doordringen. Dit heeft tot gevolg ge
had, dat ten aanzien van bovengenoemde wégen
nieuwe plannen voorbereid of in studie zijn, waar
bij aan de situatie ten opzichte van de naaste om
geving en aan de beplanting de nodige aandacht
wordt besteed.
De weg HaarlemAmsterdam zal volgens het uit
breidingsplan in de toekomst vervangen worden
door een weg ten noorden van de spoorbaan; de
11
De Sloterweg, Amsterdam
foto A. G. M. Boost
Weesperzijde Amsterdam
foto A. G. M. Boost