INVALSWEGEN VAN AMSTERDAM A. G. M. BOOST Het bos is meer dan de bomen en een weg moet meer zijn dan alleen een rijbaan, waarover de verkeersmiddelen zich met de grootst mogelijke veiligheid en zo ongehinderd mogelijk kunnen verplaatsen, meer dan een transportband of een laad goot. De weg is een levend en menselijk element in het landschap, hetwelk hij beurtelings begrenst en doorsnijdt, openlegt en afsluit, al naar de vorm en de aard zijner landschappelijke behandeling en de structuur van het gebied. Inderdaad, de weg is geen transportband voor dode dingen, maar een vorstelijke corridor, een statige allee, waarlangs en waardoor levende wezens in aanraking komen met de schoonheid der natuur, zich bewegen onder de onbeschrijflijke wolken luchten en temidden van de wijdsheid of intimiteit van het landschap. Deze weg moet in zichzelf reeds zijn een harmo nisch werkstuk van op elkaar afgestemde onder delen: rijbaan, bermen, sloten en beplantingen. Zó moeten profiel en beloop worden ontworpen met de visie van de kunstenaar en de kundigheid van de vakman. Het is voor deze weg dat de Commissie ,,De Weg in het Landschap" strijdt: om te behouden en te sparen de fraaie lanen en landwegen, wier snel ver minderend aantal haar met zorg vervult; om te verkrijgen dat nieuwe wegén volgens goede ver houdingen worden gebouwd en daarbij de land schappelijke verzorging genieten, die beslissend is voor het aesthetisch genot, dat weg en omgeving kunnen geven. Maar dan is het ook niet te verwonderen, dat de belangstelling van de W.I.LI uitgaat naar de toe gangswegen van Amsterdam, de van. elke welstand verstoken invalsbanen, waarlangs wij onze onver gelijkelijke hoofdstad benaderen. Het moet voor iedere vreemdeling en landgenoot steeds opnieuw een beklemmende en troosteloze ervaring zijn, wanneer zij de zetting van deze parel moeten aanschouwen. Gelukkig deelt het Gemeentebestuur van Amster dam ten volle de mening van onze Commissie, dat het dringend noodzakelijk is, om de grote stedelijke invalswegen een aanzien te geven, in overeenstem ming met het stadsschoon. Wij laten hier volgen een gedeelte van de brief, welke wij terzake van Burgemeester en Wethouders mochten ontvangen „Over de aansluiting van de snelverkeers- wegen aan het stadswegennet is met het Rijk een uitvoerige briefwisseling gevoerd. De bedoeling is, de snelwegen zo ver mogelijk binnen de bebouwde kom te doen doordringen. Dit heeft tot gevolg ge had, dat ten aanzien van bovengenoemde wégen nieuwe plannen voorbereid of in studie zijn, waar bij aan de situatie ten opzichte van de naaste om geving en aan de beplanting de nodige aandacht wordt besteed. De weg HaarlemAmsterdam zal volgens het uit breidingsplan in de toekomst vervangen worden door een weg ten noorden van de spoorbaan; de 11 De Sloterweg, Amsterdam foto A. G. M. Boost Weesperzijde Amsterdam foto A. G. M. Boost

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 13