ter hoogte van den vloer der eerste verdieping. Ook reclame op blinde muurgedeelten, b.v. van hoekhuizen en niet ten dienste van de firma die in het perceel, waarop de reclame is aangebracht, een bedrijf uitoefent, is niet toelaatbaar. Bevestigingscon structies van reclame, toevoerleidingen en hulptoestellen voor lichtreclame, moeten zooveel mogelijk aan het oog worden onttrokken. Reclame aan of tegen gebouwen in woonstraten van de oude stad (onder oude stad wordt verstaan het gedeelte van de stad, gebouwd vóór 1914 en onder woonstraten, straten of gedeelten van straten, waarin het overgroote deel der perceelen het karak ter van woning draagt). In woonstraten van de oude stad wordt uitsluitend toege staan: aan perceelen, die het uiterlijk van woonhuis hebben, een aanduiding van naam en beroep, tot een oppervlakte van 1/12 M.2 per gebruiker, met een maximum van x/2 M.2 per perceel; aan perceelen, die het karakter dragen van winkel, café of be drijfsgebouw: plat tegen den gevel een reclame van ten hoogste 1 M.2, bij een gevel breedte van 6-M.; 1.15 M.2 bij een gevelbreedte van 8 M., en zoo \ervolgens voor elke 2 M. gevelbreedte meer, een reclameoppervlakte van 0.15 M.2; loodrecht op den gevel een uithangbord van bescheiden afmetingen, aesthetisch zeer goed uitgevoerd en in harmonie met het gebouw. Reclame aan of tegen gebouwen in winkelstraten van de oude stad (onder winkel straten wordt verstaan: straten of gedeelten van straten waarin het overgroote deel der perceelen het karakter heeft van winkel, café of bedrijfsgebouw)aan perceelen, die het karakter van woonhuis hebben: een aanduiding van naam en beroep, tot een oppervlakte van 1/12 M.2 per gebruiker met een maximum van ]/2 M.2 Per perceel;' aan perceelen, die het karakter van winkel, café of bedrijfsgebouw hebben: plat tegen den gevel een reclame van ten hoogste 1.50 M.2, bij een gevelbreedte \an 6 M.; 1.80 M.2, bij een gevelbreedte van 8 M. en zoo vervolgens voor elke 2 M. gevel breedte meer, een reclameoppervlakte van 0.3 M.2; loodrecht op den gevel een uit hangbord of een lichtbak van bescheiden afmetingen, aesthetisch zeer goed uitgevoerd en in harmonie met het gebouw. Reclame aan of tegen gebouwen op de beschermde grachten (onder beschermde grachten wordt verstaan de Singel, de Heeren-, Keizers- en Prinsengracht, met uit zondering van het deel, grenzende aan de Jordaan van de Brouwersgracht tot de Elandsgracht, de Leidschegracht, de Reguliersgracht, de Oude Zijds Voorburgwal en de Oude Zijds Achterburgwal). Aan de beschermde grachten worden uitsluitend toegestaan reclames, aangegeven onder „reclame aan of tegen gebouwen in woonstra ten van de oude stad met dien verstande, dat aan perceelen, die het karakter van winkel, café of bedrijfsgebouw hebben, een reclame plat tegen den gevel geen groo- tere oppervlakte mag hebben dan 0.75 M.2, bij een gevelbreedte van 6 M., 0.90 M.2 bij een gevelbreedte van 8 M., en zoo vervolgens voor elke 2 M. gevelbreedte meer, een reclameoppervlakte van 0.15 M.2. Bij toepassing van deze richtlijnen voor de- beschermde grachten moet in het bijzonder rekening worden gehouden met de be langrijkheid van het stadsbeeld ter plaatse en van het gebouw, waaraan zich de reclame bevindt. Reclame aan of tegen gebouwen in centra van vermaak (onder centra van vermaak wordt verstaan: het Thorbeckeplein, het Rembrandtsplein met de aangrenzende stra ten en stegen, het Leidscheplein en het Kleine Gartmanplantsoen)Ten aanzien van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1943 | | pagina 11