ter hoogte van den vloer der eerste verdieping. Ook reclame op blinde muurgedeelten,
b.v. van hoekhuizen en niet ten dienste van de firma die in het perceel, waarop de
reclame is aangebracht, een bedrijf uitoefent, is niet toelaatbaar. Bevestigingscon
structies van reclame, toevoerleidingen en hulptoestellen voor lichtreclame, moeten
zooveel mogelijk aan het oog worden onttrokken.
Reclame aan of tegen gebouwen in woonstraten van de oude stad (onder oude stad
wordt verstaan het gedeelte van de stad, gebouwd vóór 1914 en onder woonstraten,
straten of gedeelten van straten, waarin het overgroote deel der perceelen het karak
ter van woning draagt). In woonstraten van de oude stad wordt uitsluitend toege
staan: aan perceelen, die het uiterlijk van woonhuis hebben, een aanduiding van naam
en beroep, tot een oppervlakte van 1/12 M.2 per gebruiker, met een maximum van
x/2 M.2 per perceel; aan perceelen, die het karakter dragen van winkel, café of be
drijfsgebouw: plat tegen den gevel een reclame van ten hoogste 1 M.2, bij een gevel
breedte van 6-M.; 1.15 M.2 bij een gevelbreedte van 8 M., en zoo \ervolgens voor
elke 2 M. gevelbreedte meer, een reclameoppervlakte van 0.15 M.2; loodrecht op den
gevel een uithangbord van bescheiden afmetingen, aesthetisch zeer goed uitgevoerd
en in harmonie met het gebouw.
Reclame aan of tegen gebouwen in winkelstraten van de oude stad (onder winkel
straten wordt verstaan: straten of gedeelten van straten waarin het overgroote deel
der perceelen het karakter heeft van winkel, café of bedrijfsgebouw)aan perceelen,
die het karakter van woonhuis hebben: een aanduiding van naam en beroep, tot een
oppervlakte van 1/12 M.2 per gebruiker met een maximum van ]/2 M.2 Per perceel;'
aan perceelen, die het karakter van winkel, café of bedrijfsgebouw hebben: plat tegen
den gevel een reclame van ten hoogste 1.50 M.2, bij een gevelbreedte \an 6 M.;
1.80 M.2, bij een gevelbreedte van 8 M. en zoo vervolgens voor elke 2 M. gevel
breedte meer, een reclameoppervlakte van 0.3 M.2; loodrecht op den gevel een uit
hangbord of een lichtbak van bescheiden afmetingen, aesthetisch zeer goed uitgevoerd
en in harmonie met het gebouw.
Reclame aan of tegen gebouwen op de beschermde grachten (onder beschermde
grachten wordt verstaan de Singel, de Heeren-, Keizers- en Prinsengracht, met uit
zondering van het deel, grenzende aan de Jordaan van de Brouwersgracht tot de
Elandsgracht, de Leidschegracht, de Reguliersgracht, de Oude Zijds Voorburgwal en
de Oude Zijds Achterburgwal). Aan de beschermde grachten worden uitsluitend
toegestaan reclames, aangegeven onder „reclame aan of tegen gebouwen in woonstra
ten van de oude stad met dien verstande, dat aan perceelen, die het karakter van
winkel, café of bedrijfsgebouw hebben, een reclame plat tegen den gevel geen groo-
tere oppervlakte mag hebben dan 0.75 M.2, bij een gevelbreedte van 6 M., 0.90 M.2
bij een gevelbreedte van 8 M., en zoo vervolgens voor elke 2 M. gevelbreedte meer,
een reclameoppervlakte van 0.15 M.2. Bij toepassing van deze richtlijnen voor de-
beschermde grachten moet in het bijzonder rekening worden gehouden met de be
langrijkheid van het stadsbeeld ter plaatse en van het gebouw, waaraan zich de
reclame bevindt.
Reclame aan of tegen gebouwen in centra van vermaak (onder centra van vermaak
wordt verstaan: het Thorbeckeplein, het Rembrandtsplein met de aangrenzende stra
ten en stegen, het Leidscheplein en het Kleine Gartmanplantsoen)Ten aanzien van