D E T E BEOORDEELING VAN DE RECLAME AMSTERDAM 92 De beoordeebng van de reclame te Amsterdam is thans in een in structie samengevat en in dien zin herzien dat het stadsbeeld meer dan tot nu toe zal worden be schermd Hieronder volgt een samenvatting van de Richtlijnen, waarnaar door het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht zoo wel de nieuwe als de bestaande reclame zullen worden beoor deeld In de Algemeene bepalingen is opgenomen, dat z g daghcht- reflexborden, reclame, die niet tegen den gevel of niet loodrecht daarop zijn aangebracht evenals bewegende reclame en lichtrecla me met veranderlijk of intermits teerend licht in het algemeen niet toelaatbaar zijn Verlichting door z g schijnwerpers kan worden toegelaten, elk geval zal op zich zelf aan strenge normen voor schoonheid worden getoetst Eenige malen den zelfden tekst op een gevel wordt als een on- noodige en daarom niet toelaat bare reclame aangemerkt Geschil derde reclame op ramen deuren, luifels enz wordt bij de bereke ning der oppervlakte als reclame tegen den gevel aangemerkt, ter wijl reclame, onmiddellijk achter ramen of deuren aangebracht, eveneens als reclame tegen den gevel kan worden beschouwd Omtrent de plaats van reclame het volgende Reclames buiten het bouwsilhouet op daken of in goten, zijn niet toelaatbaar Een uitzondering kan worden gemaakt indien de reclame geacht moet worden architecto nisch tot het gebouw te behooren Behalve in de centra van vermaak mag een reclame niet hooger zijn aangebracht dan GESPEn KHOOPEM KnOOPEM Foto Archief Voorbeeld van ontsierende reclame in de oude stad N Z Voorburgwal 66 voor de restauratie van den gevel waarbij alle reclame verdween

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1943 | | pagina 10