71 doormaakte, maar ook een gesloten bouw als eind stadium bereikte, komt de heempoort eveneens voor. De beide vleugels van de hoeve liggen hier aan weerszijden van den hof, zonder mestvaalt ditmaal, terwijl de beide open kanten door een muur met een hek of poort erin worden afgesloten. Het uiterlijk is veel somberder dan van den zuide lijken burman, die vroolijk wit gekalkt is. Ver siering wordt bijna nooit toegepast. Buiten genoemde voorbeelden mogen we nog een rudimentaire heempoort zien in den boog om de deeldeuren van de Achterhoeksche en Twentsche boerderijen, die in de folklore een groote rol speelt; we denken daarbij aan het vlöggelen in Ootmar- sum, het inwijden van een nieuw huis en dergelijke oude gebruiken. Op het terrein van het Openlucht museum te Arnhem zijn er twee opgesteld. Eén ervan, afkomstig van een Saksisch huis uit Neede (Gelderland) vormde het eerste geschenk aan het museum. De gever was: de Bond Heemschut! De'dagkant van den toog vertoont wat eenvoudig snijwerk, terwijl het boogveld als inschrift draagt: „WP GOT HOEPE ICK ALLEIN DAN MENSCHEN HOLPE IS KLEIN ANNO 1624.Dergelijke spreuken waren in die streken vroeger zeer in trek. Op de andere deuromlijsting, uit Groenlo, lezen we: „BEHOEDET UNS HER VOER SUNDE UND SCHANDT BEWART DIT HUS VOR UNGELUCK UND BRANT ANNO 1623.'' En in Aalten teekende ik nog op: ,,GODT LAET ONS BEERVEN EEN EERLICK LEVEN EN EEN SALIGH STERVEN ANNO 1680 DEN 11 JUNI." Opschriften, die getuigen van een ernstige levens houding van de bewoners en ons ongemerkt brengen bij het laatste voorbeeld van de heempoort, dat wij kennen, namelijk de toegang tot het kerkhof. In Engeland is dit niets ongewoons, maar hier te lande zullen we moeite hebben er nog een te vinden. Het eenig mij bekende exemplaar is het poortje in den muur om het kerkje te Hees been bij Heusden. Een allergenoegelijkst geval met zelfs een bank in den doorgang om na te praten over de preek. Waarom zou die aardige oplossing eigenlijk zoo weinig nagevolgd zijn? Vanzelfsprekend zou men in ieder boerderijhek, dat een erf afsluit, zoo'n symbolisch monument kunnen zien en zich afvragen of dit bij ieder volk voorkomt en nuchter beschouwd slechts een gevolg is van het begrenzen van zijn eigendom. Hoewel de zaken, gelijk bij de zinneteekens, waarbij sommigen in iedere kras een rune, in iedere krul een symbool meenen te zien, vaak te ver gezocht worden, blijft er toch een kern van waarheid over zooals ook de bronnen leeren. In West-Vlaanderen en" Groningen zeker, waar de heempoort veelal afzonderlijk staat als een soort bescheiden triomfboog, zoodat deze onmogelijk uit den practijk- bouw verklaard kan worden. Wij blijven dit monument in al zijn eenvoud beschouwen als het symbool van de persoonlijke vrijheid op eigen erf en zoolang de Heemschut gedachte voortleeft zal he;t niet verdwijnen. R. C. HEKKER. Utrecht, Juni 1943. Poortje in den kerkhofmuur te Hecsbeen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1943 | | pagina 13