HEEMSCHUT
35
VREEMDELINGENVERKEER
De plaatselijke vereenigingen tot bevordering van het vreemdelingenverkeer schijnen
hun taak soms wonderlijk op te vatten. Een merkwaardig voorbeeld was dezer
dagen te Culemborg. In dit fraaie oude stadje is een langgerekt marktplein, feitelijk
een zeer breede straat. Aan het eene einde wordt het stadsgezicht afgesloten door
het oude stadhuis, aan het andere einde door een groote torenvormige oude stads
poort, Binnenpoort genaamd. Wie den weg Utrecht's Hertogenbosch per auto
via het veer van Culemborg gereden heeft, kent het fraaie plein en kent ook de
verkeersmoeilijkheid door de poort, een gat dat door een vrachtauto of autobus
gevuld wordt zoodat men steeds moet uitkijken niet juist in de poort iets tegen te
komen of wielrijders tegen den kant te drukken. Zoo gevaarlijk is het punt, dat
er geen ongelukken gebeuren. Tot voor kort was daar druk verkeer. Sedert de
brug over de Lek bij Vianen gereed is werd het verkeer belangrijk verminderd,
omdat de weg Utrechtden Bosch nu over die brug gaat en niemand van't veer
van Culemborg gebruik maakt zonder noodzaak. Niettemin is er nog steeds auto
verkeer door de poort. Door ouderdom en wellicht ook door trillingen is de poort
bouwvallig geworden. Dit is gevaarlijk wegens het gewicht van den toren die
erop staat. Men stelle zich de mogelijkheid voor dat een der wanden van de
poort onverwachts knikt; dan komt de toren neerploffen. Deze gevaarlijke toestand
werd door Monumentenzorg onder de aandacht van het Gemeentebestuur gebracht.
Geraden werd, in afwachting van een herstelling, de poort met den toren flink te
stutten. Door deze tijdelijke maatregel zal de breedte van den doorrit nog iets
minder worden. Voör dit stutten was geld noodig en daarvoor was een Raads
besluit noodig. Bij de behandeling in den Gemeenteraad met de gebruikelijke
meeningen voor en tegen en de bijbehoorende adressen was een adres van de
Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, waarin de meening werd verkondigd dat
ten aanzien van het vreemdelingenverkeer beter tot afbraak van den toren kon
worden overgegaanWat moet zulk een V. V. V. nog veel leeren 1 Inderdaad,
wanneer men in onze oude steden alle oude poorten opruimt kan men er goed
langs, dan bevordert dit het verkeer der vreemdelingen in dezen zin, dat ze er
hard langs hollen omdat er toch niets te kijk is. Ons leek dat men den vreemdeling
meer van dienst kan zijn met de schoone oude bouwwerken te laten staan, ze op
te knappen en in eere te herstellen. Als ze dan zoo erg in den weg staan, welaan
dan vrage men den raad van iemand die daar wat van weet om een weg of plek
te zoeken of te maken waar de auto's langs kunnen zonder dat ze door een
muizengat behoeven te kruipen. Als er in een oude stad voor den vreemdeling
iets te kijk is dan is er grooter kans dat hij zijn auto neerzet, gaat wandelen,
koffiedrinken, prentkaarten van de schoone oude bouwwerken en nog wat meer
koopen dan wanneer er niets te kijk is. Dan holt hij met groote snelheid verder
naar de volgende stad waar wel iets te kijk is. Doch wat is vreemdelingenverkeer
eigenlijk? Wil dat zijn ten dienste van den vreemdeling of van 't verkeer. Bij de
V. V. V. van Culemborg blijkbaar ten dienste van 't verkeer opdat de vreemdeling
er zoo vlug langs gaat dat men zelfs geen tijd krijgt om hem na te wuiven. A. K.