VERSLAG VAN DE WERKZAAMHEDEN VAN DE COMMISSIE „DE WEG IN HET LANDSCHAP" („W.I.L.") HEEMSCHUT 67 OVER MEI 1937 TOT APRIL 1938 Het afgeloopen jaar heeft wederom vele werkzaamheden voor de Commissie met zich gebracht. In de eerste plaats wat verschillende wegen betreft, waarover wij, hetzij op verzoek van de bij den weg betrokken autoriteiten, hetzij op eigen initiatief, gelegenheid hadden onze meening kenbaar te maken. Op verzoek van den Provincialen Waterstaat in Noord-Holland hebben wij, met vertegenwoordigers van de Stichting „Het Noord-Hollandsch Landschap" en met de Heeren Ingenieurs van den Water staat, een bezoek gebracht aan het zoo karakteristieke dorp Broek in Waterland, waar een der nieuwe provinciale wegen doorheen of langs zal loopen. Aangezien hier veel bedorven zou kunnen worden, waardeeren wij het zeer dat ons, vóór dat het tracé vastgesteld was geworden, gelegenheid werd geschonken tot dit gezamenlijk overleg, dat naar wij vertrouwen tot de uit oogpunt van dorpsschoon en landschapsschoon meest wenschelijke oplossing zal kunnen leiden. Eenzelfde verzoek ontvingen wij van de Directie van den Rijkswaterstaat in de Provincie Gelderland, betreffende plannen tot verbetering van den Rijksweg ApeldoornDeventer, waaraan wij eveneens gaarne voldeden. Rijksweg GroningenHarende Punt. Tot onze groote voldoening mochten wij over dezen zeer fraaien weg, voor welks behoud wij ons sedert twee jaar veel moeite hebben gegeven, van den Minister van Waterstaat bericht ontvangen, dat het niet in de bedoeling ligt dezen weg te verbreeden en geschikt te maken voor het snelverkeer, terwijl, waar boomen gerooid moeten worden, nieuwe boomen> zullen worden geplant. Wij mogen er hier bovendien nog aan herinneren, dat de Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat Hoofd van den Centralen Dienst van Wegen en Bruggen, op den laatsten verkeersdag van de K.N.A.C,, aangaande dezen weg gezegd heeft, dat aan verbetering, d.w.z. het geschikt maken ervan voor snelverkeer, niet valt te denken, omdat dit met een ontoelaatbare schending van het natuurschoon gepaard zou gaan. Een dergelijke argumentatie, waarbij „schending van het natuurschoon" als een doorslaand argument naar voren wordt gebracht tot behoud van een bestaanden schoonen en karakteristieken weg en tot het scheppen van een parallel loopenden nieuwen weg voor het groote snelverkeer, is zeker verheugend te noemen. Voorts heeft onze Commissie samen met de Ned. Natuurhist. Vereeniging en met den Ned. Jeugdbond voor Natuurstudie, advies uitgebracht over het tracé van een nieuwen weg in de gemeente Haamstede op het eiland Schouwen, door de-duinen naar het strand, waarbij wij tevens ten sterkste bepleit hebben, dat in het fraaie duingebied bebouwing uitgesloten zal zijn. Aangezien deze gronden Rijksgronden

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 7