DE DEMPING VAN HET ROKIN
26
HEEMSCHUT
Het Bestuur van den Bond Heemschut zond een adres aan den Gemeenteraad van Amsterdam
luidende:
Nu wederom den Gemeenteraad van Amsterdam een voorstel bereiken zal tot demping van
het Rokin thans van de St. Pieterspoort tot de Grim meent het Bestuur van den Bond
Heemschut zich wederom tot Uw College te moeten wenden. Het doet dit met minder
opgewektheid dan in vroegere jaren ten gevolge van hetafmattend volhouden der dempingsplannen.
25 jaar geleden werd met het gebouw van de „Industrieele Club" de verbinding van den Dam
met het Rokin voor een belangrijk deel afgesloten; het verkeer werd toen niet belangrijk
genoeg geacht om veel ruimte open te laten. Bij die gelegenheid werd de aloude waterloop
naar het Damrak vervangen door een rioolbuis waardoor de watervervuiling toenam omdat
de huisriolen in het Rokin uitmondden.
In 1926 werd voorgesteld het Rokin te dempen voor verkeerseischen en om hygiënische
redenenhet Bestuur van den Bond Heemschut organiseerde toen een tentoonstelling in het
Stedelijk Museum teneinde in een duidelijk daglicht te stellen hoe ver de schoonheid van
het Rokin verworden was en om aan te toonen dat er met behoud van het water iets goeds
en bruikbaars van te maken was. Bij adres van 19 Juli 1926 wendde ons Bestuur zich in
dezen zin tot den Gemeenteraad vam Amsterdam.
In 1930 werd wederom voorgesteld 'het Rokin te dempen voor verkeerseischen. De Bond
Heemschut organiseerde toen in samenwerking met andere Vereenigingen in het Concert
gebouw een openbare protestvergadering. De Gemeenteraad besloot toen om de helft te
dempen, van den Dam tot de St. Pieterspoort. Deze helft werd ingericht voor autoberging
en aan den verkeersweg werd niets gedaan.
Thans in 1935 wordt voorgesteld het tweede deel tot de Grim te dempen, in hoofdzaak
wegens behoefte aan autobergingverkeerseischen worden slechts weinig meer naar voren gebracht.
Na al wat in deze jaren om het Rokin te doen is geweest meent het Bestuur van den Bond
Heemschut nog eens naar voren te moeten brengen dat er van het thans nog open deel van
het Rokin met behoud van het water met goeden wil een deugdelijken verkeersweg te maken
is en een schoon stadsgezicht. Dit zal temeer het geval zijn wanneer te eeniger tijd het
tramverkeer op het Rokin verdwijnen zal of gematigd wordt. Bij demping daarentegen zal
wederom een deel der bijzondere schoonheid van Amsterdam teloor gaan.
Het Bestuur van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap te Amsterdam zond een adres
aan den Raad der. Gemeente Amsterdam,.duidende
Binnenkort zal U gevraagd worden het doodvonnis uit te spreken over een deel van de
schoonheid van onze stad. U zult daarbij voor de keuze gesteld worden tusschen een
eenvoudigen nekslag en een langzamen marteldood. Een derde mogelijkheid schijnt niet te
worden opengelaten.
Zijt gij U er van bewust, dat de schoonheid van onze stad niet bestaat in monumentaliteit
van gebouwen, maar in harmonie van huizen, lucht en water. Weet ge-dat de bewegelijke
weerspiegeling der kleuren in het water, in deze harmonie meer beteekent dan de kleuren
der huizenrijen zelf en meer nog dan het levendig wolkenspel aan den hemel. Hebt gij U
wel eens opgesteld bij de leuning van het thans gedempte deel van het Rokin en beurtelings