46 HEEMSCHUT behoeven we met de ontwaakte schoonheidszin van ons volk voor een dergelijke nachtmerrie niet bang te zijn. Niettemin verklaarde een belangstellend bezoeker er de voorkeur aan te geven de Keizersgracht over de geheele lengte te dempenHeemschut heeft dus nog een taak. België's inzending toont Brugge met zijn sfeervolle watertjes en zijn zoo mooie bruggen. Folklore en volkskunst worden in Nederland eigenlijk niet tot het Heemschutwerk gerekend en toch is het er onafscheidelijk van. In werkelijkheid is Heemschut bij het reeds zoo uit gebreide werkterrein aan die onderdeden niet toegekomen. Er moet noodig aan begonnen worden. De Zweedsche weefwerken, zoo fijn van coloriet en patroon, de Zweedsche huisvlijt de foto's van Zweedsche volksfeesten bewijzen hoe belangrijk dit deel van het Heemschut werk zijn kan. Ten slotte de molens, zoo karakteristiek voor het Hollandsche landschap, eerst onder Heemschutzorg," nu onder die van de Vereeniging „De Hollandsche Molen". De strijd voor het behoud scheen lang wanhopig. Tegen de moderne eischen, tegen motoren kan men het niet volhouden. Tot het systeem DEKKER uitkomst bracht, en vermindering van de weer stand, stroomlijnwieken, voor den leek haast niet op te merken verbeteringen, maar die een vijfmaal zoo nuttig effect als gevolg hadden. Vele typen molens zijn hier als model aanwezig van een enkele de z.g. Paltrok zijn nog maar 4 exemplaren in Nederland bekend. Open molen-modellen met binnenwerk brengen kenners tot enthousiasme. Bij de Twenthsche inzendingen treffen oude watermolens, die charme van de nog niet gekanaliseerde beken. Vele foto's van nog in volle fleur draaiende molens van polders waar de molens zich in lange rijen scharen, maar ook van een romp zonder wieken als een oorlogs-invalide zonder armen en beenen of alleen nog maar een onderstuk wel voor reclame gebruikt, ook hier behouden en verdwenen schoonheid. Men ziet een foto van een Amerikaanschen windmolen heel nuchter en practisch, maar riet een geraamte in al zijn doorzichtigheid. Waar de molens verdwenen, werd soms de plaats ingenomen door een vierkant steenen gebouwtje als een doos om de motor in op te pakken, maar detoneerend in het landschap. Het Gemeente-archief stuurde DE DIORAMA'S VAN DEN A.N.W.B. RECHTS DE SCHOONE NATUUR, LINKS NA BEZOEK VAN DEN MENSCH MET GEBROKEN TAKKEN, MET DE SCHILLEN EN DE DOOZEN

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1934 | | pagina 12