1124
H EfÈ M S C H U T
r
NEDERLANDSCH HISTORISCH INSTITUUT. ARCH. G. CIPRIANI EN G. MACCHIN
of meer op vaderlandscherv bodem te ,bevinden. Het bouwwerk is dan ook door en door
Italiaansch van voorkomen en zelfs typisch voor den bouwtrant van dien tijdblijmoedig
en levendig. Dat het in de onderdeelen van vindingrijke oorspronkelijkheid getuigt, is al een
groote lof voor den maker, die als meubelmaker zijn loopbaan begon.
In verloop van tijd is het gebouw sterk gewijzigd en feitelijk verknoeid. De fraaie loggia
van vijf bogen aan de achterzijde werd dichtgemetseld; aan de voorzijde werd het bordes
met dubbele trap (een Amsterdamsche stoep maar dan tienmaal zoo statig) door een banaal
platform vervangen. De geestige reliefversiering van alle de gevels is nu voor een groot
deel verdwenen; ook zijn alle de muurvakken leelijk gesausd. Aanwezig is nog de monumentale
balustrade rondom het vierkante voorplein met de hoogst verdienstelijke sierfontein, doch
heelemaal „echt" is die versiering alweer niet, in zoover de oorspronkelijke in de vorige
eeuw aan een rijken Engelschman werd yerkocht. De toenmalige prins BORGHESE liet echter
van de oude omheining, met fonteinen en al, een getrouwe kopie vervaardigen en aanbrengen.
Gelukkig.
Als ontwerper van fonteinen is VaSANZIC) steeds op zijn best. Twee van hem staan er nog
in het park, niet ver van het Casino. Het oorspronkelijk gevelontwerp der villa berust in
de verzameling der UFFIZI te Florence en doet zien, hoe de bouwmeester het geheel heeft