70 HEEMSCHUT zou veel hoogere kosten vorderen dan het bouwen hiervan op de nieuwe terreinen, in de nabijheid van den grooten verkeersweg. Van oconomisch standpunt gezien is ook het brengen van het verkeer door het oude stadje zeker niet te verdedigen en aan te bevelen. Het bestaande stadje Franeker heeft nog groote waarde, doch uit een geheel ander oogpunt en wel uit een oogpunt van geschiedenis en cultuur. Franeker bezit als stadje nog een zeer merkwaardig karakter al wordt dit niet altijd door de inwoners ingezien, zooals blijkt uit enkele uitlatingen, n.1. dat de waarde der grachtjes verloren is gegaan* door het verdwijnen van de daar aanpassende huizen. Dit..karakter dient Franeker zooveel mogelijk te bewaren. >Men zal het verrijzen van de vele wanstaltigheden zonder eenig karakter, op krachtige wijze moeten tegengaan en vooral aan het aanbrengen van monsterieuse winkelpuien paal - err perk stellen. De mogelijkheid om- de eischen welke gesteld worden aan verschillende utiliteitsbouwwerken zoodanig op te lossen in eene vorm geving, welke het oude karakter eener stad niet schaadt, is toch voldoende bewezen. Alle vernieuwingen binnen de oude stadskern kunnen medewerken om de eenheid voor het stadsbeeld terug te krijgen en om de waarde van het karakter van het geheel weer te verhoogen. Bestaande misstanden zooals de vervuilde grachten en de onvoldoende rioleering kunnen en moeten verbeterd worden. Het verkeer van auto's door de oude stad kan op sommige uren van den dag worden toegestaan, doch in het belang van den veelgenoemden en naar voren gebrachten winkelstand moet dit zoo geregeld worden dat het wandelende en koopende publiek hiervan geen hinder ondervindt. Zooals uit een algemeen ingesteld onderzoek is gebleken ondervinden de winkeliers nergens eenig'.voordeel van het autoverkeer langs hunne panden, doch integendeel wel vele nadeelen. Het is den laatsten tijd gebleken, dat men door het toestaan van het verkeer met zwaar belaste auto's de eigenaars van de aan dergelijke straten gelegen panden op hooge kosten brengt .en wel omdat de meeste bestaande huizen niet zoo zijn gebouwd dat ze de herhaalde trillingen, veroorzaakt door dit autoverkeer, zonder groote schade kunnen weerstaan. Bij een juiste berekening van de kosten hvan het brengen van de verkeerswegen door de stad moet derhalve ook rekening worden gehouden met de hierdoor ontstane kosten welke op deze wijze op de schouders der ingezetenen worden gelegd. We kunnen derhalve niet anders wenschen voor de bewoners van Franeker dan dat zich uit de thans bijeen zijnde, voor het heil der stad voelende inwoners een vereeniging gaat vormen welke medewerkt tot het behoud en verbetering der oude stadskern en dat men verder het gemeentebestuur, dat door het laten vervaardigen en het vaststellen van het buitengewoon goede uitbreidingsplan zooveel mogelijk steunt om de uitvoering van dit plan zoo spoedig mogelijk te verwezenlijken. Leeuwarden, Mei 1933. G. J. VEENSTRA. Onderschrift van de Redactie. De strekking van dit stuk het behoud van Franeker's grachten heeft natuurlijk onzen bijval. De voorstanders der demping brengen slechts materieele argumenten het is daarom juist dat de schrijver met materieele bezwaren komt. Slechts kort roert hij aan het punt van geschiedenis en cultuur. Wij zouden er gaarne aan toevoegen het belangrijkste punt de schoonheid. Want waken voor het behoud der schoonheid van Nederland is Heemschut's eerste wetsartikel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1933 | | pagina 12