68
HEEMSCHUT
vergadering zich blijkens zijn uitlatingen had gedacht; eenigen tijd daarna werd het
echter beter en vulde de zaal zich hoe langer hoe meer. Er bleek voor het vraagstuk toch
wel belangstelling te bestaan en er had zich hier eene spontane activiteit ontwikkeld een
beter doel waard. De leider opende de vergadering en voerde enkele algemeen geldende en
bekende argumenten aan welke z. i. voor! het verkeer door Franeker zouden moeten pleiten.
Daarna kwamen er verschillende sprekers aan het woord, die het voor en tegen naar voren
brachten. Uit de mededeelingen van den [leider bleek, dat de voorbereiders het niet de moeite
waard hadden geacht de aanwezigen de ^oor- en nadeelen ook maar eenigszins beknopt voor
oogen te stellen. De vele algemeen bekepde nadeelen en de groote kosten, verbonden aan
het dempen van dergelijke grachten, hebben de inleiders niet genoemd. Waar dit vraagstuk
in de laatste jaren in meer plaatsen behandeld is, was het voor hen toch gemakkelijk geweest
de meening van de terzake deskundigen over dergelijke plannen geuit, eenigszins nader te
bestudeeren. Wel durfde de leider dezer bijeenkomst het aan om uit een ingezonden artikel
in de Franeker Courant enkele globale cijfers te ontleenen en wel die welke besteed zouden
moeten worden voor den aanleg en het jaarlijksch onderhoud van den, in het in 1932 door
wijlen den heer SCHAAP, Ingenieur te Arnhem, voor de stad Franeker ontworpen uitbreidings
plan, opgenomen verkeersweg ten zuiden langs de stad. Deze verkeersweg is door het Rijk
ontworpen en hier geprojecteerd. De genoemde cijfers gaven blijk dat er niet de minste
moeite was besteed om maar eenigszins Betrouwbare gegevens te verkrijgen. Wel sprak men
van den veel goedkooperen verkeersweg die door het dempen der grachten door de stad zou
zijn te maken. Op welke gronden deze mededeeling echter berust is niet duidelijk en werd
ook niet toegelicht. Uit verschillende in den laatsten tijd gemaakte berekeningen is toch
voldoende gebleken, dat het maken van een verkeersweg op een dergelijke wijze de meest
kostbare is welke bestaat en de kosten hiervan zullen zeker veel hooger komen dan die van
den in het uitbreidingsplan ontworpen weg, welke bovendien op Rijkskosten wordt aangelegd.
Bij de vaststelling van dit uitbreidingsplan door den Raad zijn er in de richting van die
welke thans naar voren worden gebradht, zeker geen stemmen opgegaan en indien dit wel
het geval is en ze bij de behandeling{ door den Raad zijn geuit, dan heeft de knappe
ontwerper van het plan deze zeker op voldoènde en afdoende wijze weerlegd, want het
ontworpen plan is door de gekozen vertegenwoordigers der ingezetenen met algemeene
stemmen goedgekeurd en vastgesteld. Na bestudeering blijkt het bestaande uitbreidingsplan
van Franeker een buitengewoon goed 'doorwerkt plan te zijn, dat voor de stad de meest
gunstige voorwaarden biedt om zich in de toekomst zoodanig te kunnen ontwikkelen als
noodig zal blijken en dat vele thans reeds voor Franeker van belang zijnde perspectieven
opent. Bij uitvoering van dit plan en den daarop geprojecteerden verkeersweg zullen de
voocdeelen groeien, terwijl daartegenover» bij het maken van den verkeersweg door Franeker
de nadeelen zich steeds zullen-vermeerderen.
In het ontworpen uitbreidingsplan is de oude stadskern in grondplan vrijwel onveranderd
bewaard en heeft men hieromheen de j gelegenheid geopend voor uitbreiding en nieuwen
bouw welke aan de tegenwoordig te stellen eischen in alle opzichten kan voldoen. Als het
mogelijk zou zijn het doorgaande verkjeer door de stad te leiden, dan zouden de inwoners
hiervan zeker geen voordeel doch alleen nadeel ondervinden. Om die reden is dan ook de
breede verbindingsweg ontworpen, ten zeiden van de stad. De terreinen tusschen dezen weg
en de stad gelegen kunnen, bouwrijp 'gemaakt, dienen om hierop de nieuwe inrichtingen,
noodig geworden door verschillende bedrijven, te stichten. Voor dergelijke-inrichtingen-biedt
het oude Franeker geen voldoende ruimte en de uitvoering hiervan binnen de oude stad