30
HEEMSCHUT
opgerichte schoolwerktuinen. Al dat werk
van die vereenigingen heeft goede ge
volgen gehad voor de jeugd, heeft in
gewerkt ook in het volk.
Wat is in alle rangen en standen de
drang naar de natuur niet sterker ge
worden.
En toch zal de lezer denken nog
de vele klachten over vernieling en
baldadigheid. Laten we dan weer be
denken, dat we het een moeilijk werk
noemden en laten we het nu met het
vroegere vergelijken, hoe vroeger in
de groote stad de plantsoenen met
hooge hekken erom werden vernield
en dat nu de mooie plantsoenen, met
lage hekjes en-de beplantingen voorde
huizen, waar de mooiste bloemen voor
het grijpen staan, maar zelden door
baldadige handen worden aangeraakt.
Er is vooruitgang, die ons moed geeft
voort te gaan.
Nu een verontschuldiging. De redactie
van dit tijdschrift verzocht ons een
publicatie over de werkzaamheden van
de Centrale Vereemging voor School
werktuinen en Boomplantdagen in
Nederland in verband met het Heem
schutwerk onder de Jeugd. Onze aanloop is wat groot geworden. We zullen in een vervolg
artikel wat vertellen van de schoolwerktuinen, de boomplantdagen, de massalessen over
plant en dier, over het boomenfonds, alle middelen, welke leiden tot een doel, dat ook den
„Bond Heemschut" welgevallig moet zijnl Dat vervolg-artikel willen we dan beëindigen met
de beantwoording van de laatste vraag: T.Wat moet er in de toekomst gedaan worden?"
De Centrale Vereeniging voor Schoolwerktuinen en Boomplantdagen in Nederland stelt zich
ten doel de belangstelling van ons volk voor de natuur te wekken en zij heeft van haar
oprichting in 1918 af dit doel trachten-te bereiken door propaganda in woord, geschrift en
beeld voor het oprichten allerwege in defi lande van schoolwerktuinen, ook wel kindertuinen
geheeten, door het propageeren van en medewerken aan Boomplantdagen, door het organiseeren
van Massa-lessen over plant en dier, '-"door het vormen van een Boomenfonds, door het
houden van voordrachten met lichtbeelden over „School en natuur", door inzendingen op
tentoonstellingen. —3
In het vorenstaande wezen we er op, dat een dertigtal jaren geleden de belangstelling voor
de natuur in de school groeide en dat" er bij vele scholen een schooltuin kwam, waar het
i
SCHOOLWERKTU1N TE ZUTFEN