GRAFKUNST
HEEMSCHUT
83
hetwelk een weldoende balsem op de schrijnende plek aanbracht, welk schrijven besluit als volgt:
„Het doet mij daarom groot genoegen te. kunnen mededeelen, dat ik, reeds voor het verschijnen
„van VAN KONIJNENBURG's stukje, van den Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat
„te Maastricht de verzekering mocht ontvangen, dat mijn bureau bij den wederopbouw van het
„,oude gedeelte der brug in de gelegenheid zal worden gesteld, de noodige aanwijzingen te geven."
Vertrouwen we dus dat het oude bouwwerk voor zoover de voor de doorvaart noodzakelijk
geboden wijziging dit toelaat als weleer PHOENIX herboren en in een nieuw schitterend
kleed uit zijn assche weder zal verrijzen.
Maastricht, October 1932. W. F. H. DE HAAN.
Voor zoover de stand der restauratie-techniek thans staat, is er voor de restauratie van zware en
massieve gemetselde of gestapelde bouwdeelen tweeërlei mogelijkheid, te weten afbreken en
zooveel mogelijk met het oude materiaal weder opbouwen in betere mortel öf de naden
tijdelijk dichten en de massa onder luchtdruk volspuiten met mortel. Bij de eerste methode
wordt de hoofdvorm van het bouwdeel eenigermate zooals het was toen het nieuw was, bij
de tweede is meer kans op pittoreske schoonheid door behoud van door den tijd ontstane
afwijkingen. In vakkringen zijn deze methoden voldoende bekend dat zij wel onder oogen gezien
zullen zijn. Over dergelijke vraagstukken moet men vooral niet te lichtvaardig oordeelen. Men
vergete daarbij niet, dat na restauratie de oude brug zoodanig afgeleverd dient te worden dat daar
veilig een convooi vrachtwagens over kan en men rustig de nukken van de Maas kan afwachten. RED.
'w
Hier leidt Begraven
IVF-Nis Sterf Den 9
GRAFZERK UIT DE KERK TE
WADWAAI
In het algemeen verval, welke de verschillende uitingen van
kunst bijzonderlijk in de tweede helft van de 19e eeuw heeft
moeten doormaken, heeft wel in zéér groote mate de grafkunst
ook hier in ons Nederland haar deel gehad. Weliswaar ver
keerde men toen op dit terrein min of meer in een overgangs
stadium tengevolge van het feit, dat het begraven in de
kerkgebouwen korten tijd tevoren had opgehouden, en is
het een bekend verschijnsel dat de dooden-cultus (daaronder
dus ook de versiering van het graf begrepen) tot de meest
vasthoudenden behoort in het bewaren van tradities; niettemin
stond toch de gelegenheid open om de versiering van het
graf thans door uitdrukking in hoogte en breedte op ruimeren
schaal dus tot den aanschouwer te doen spreken.
Maar onze kerkhoven groot en klein zijn er de toonbeelden
vanhet verval van het ambacht, daarbij gevoegd de wan
smaak van het publiek hebben dermate de overhand gekregen,
dat verschillende kerkhoven waarlijk gruwelplaatsen van kunst
geworden zijn. Met gietijzeren producten, taartendoozen van
blik waarin een dito krans of een portret onder glas, slecht
fantasie-smeedwerk, steenhouwwerk in wilde-, ongemotiveerde-
en gedrochtvorm, modieuze letter-in-verval is men luk raak
aan het „versieren" geslagen, welke wijze van versieren tot
in onze dagen nog op talrijke plaatsen ruimschoots voort
duurt. En dit ondanks de goede wil die bepaalde gemeente
besturen toonen door verordeningen in zekeren zin een
toezicht uit te oefenen, waardoor al te ernstige monstruosi
teiten geweerd kunnen worden.
»umv«\tD«4r
tj-T A
HER LE.YT BEXRA/ENTVENIS
lAN WILLEM TVENIS STERF
DEN JÓACVSTYANjD /020
J&.JLc_
IIMARY IACOP5DIE HVISVWE
VAN TtVNIS lAN WILLE/A
1 Mttm 1615