HEEMSCHUT
11
in de laagte, verwerkt de weg naar Heerlen met de electrische tramlijn het overdrukke
verkeer, van Sittard naar het hart der Zuid-Limburgsche mijnstreek. Af en aan zoemen de
auto's en vrachtwagens in onmogelijk aantal als nïji/ere bijen van en naar den korf; rusteloos
vervoeren de gele trams passagiers en vrachtgoed in beiderlei richting, 't Is 'n allerleukst
gezicht al deze vervoermiddelen als reusachtige tornen den Wintraekerberg te zien beklimmen.
Bij het rondblikken wordt ons oog geboeid door dén rand van den Wanenberg., de Hondskerk,
door den Danikerberg, evenals de vorige weleer d^'executieplaats der heerlijkheid Schinnen;
door den Putherberg met zijn verrassingen voor wielrijders, door de donkere dennenbosschen
van Damken en door de aan ongerept natuurschoon zoo rijke omgeving van Zweikhuizen,
terecht Limburg's Zwitserland genoemd. Na hier van de omgeving genoten te hebben, gaan
we langs het Strickswegske en den Möle(Molen)weg weer terug. Van een andere zijde beziet
ge hier den Kollenberg, weer onder 'n ander beeld.< Bij den Daolwaeg (labyrinth) eertijds een
wirwar van wegen, door een blinden scheper gèmaakt, staan we weer voor een van die
fatale groeven, die wis en zeker ook hier weer een^plek natuurschoon vernietigen. We slaan
hier den groenen weg over den Tomel in. Als er jèèn plaats is, die U heerlijke panorama's
biedt, dan is het wel deze. 'j
Aan den rand van den berg het overschoone enjte weinig gekende Geleendal. Verscholen
onder het geboomte ruischt het water der beek veqder; op korten afstand van haar bronnen
in den kelder van Benzenraderhof bij Heerlen tot Éjier is ze wel sterk gegroeid. Bij Ophoven
zet ze een molen in beweging, die hijgt en steuni' onder het zware werk. Schilderachtig in
ligging en uiterlijk is deze uit 1716 dateerende molSn steeds een begeerd object geweest voor
penseel, etsnaald en lens. Een weinig verder splitst de beek zich, of liever, vóór eeuwen
heeft men ten behoeve van de vestinggrachten -./den loop- der Geleen verlegd en de oude
bedding bewijst als Coethlbeek bij hoogen waterstad nog goede diensten. Bij deze bifurcatie
werd in 1779 de huidige „Steenen sluis" tevens brdg gebouwd. In hare omlijsting van groen
en boomen maakt ze een monumentalen, romantiSchen indruk. En 't is moeilijk te zeggen,
wanneer ze mooier is, óf gesloten, als hier en daar slechts een waterstraaltje door de reten
- x
FRAAI PANORAMA OP SITTARD