IS BOOMBEPLANTING LANGS ONZE NIEUWE AUTOWEGEN GEWENSCHT? In de eerstvolgende jaren zullen in ons land een aantal belangrijke nieuwe wegen worden aangelegd voor het autoverkeer, Nu door het Ministerie van Waterstaat een speciale Commissie van^ overleg inzake wegenverbetering benoemd is, is het te hopen, dat dit werk voortgang zal hebben, aangezien het dringend noodig is, dat er verbetering komt in ons wegen-net. De vraag komt nu naar voren of het gewenscht zal zijn, deze nieuwe wegen tot lanen te maken, d.w.z. aan beide zijden met boomen te beplanten. Onze vroegere wegen waren in hoofdzaak verbindingen tusschen twee dorpen of twee steden. Zij werden gebruikt door voetgangers, stapvoets rijdende vrachtwagens diligences en particuliere rijtuigen. Het beplanten met boomen had toen zijn nut; in den zomer boden de boomen schaduw, bij motregen beschermden zij tegen den regen, bij winderig weer boden zij eenige beschutting tegen den wind. Onze nieuwe wegen echter zullen bijna uitsluitend door motorwagens gebruikt worden, en voor deze zijn de bovengenoemde drie voordeelen van geen beteekenis. De open auto verdwijnt meer en meer. Tegen den zon zijn de bestuurder en de inzittenden thans beschermd door een kap, eveneens tegen den regen en bij de snelheid, die het motor rijtuig ontwikkelt, speelt de wind geen rol meer. Daartegenover hebben de boomen langs den weg groot nadeel voor het auto verkeer. Een weg, met boomen beplant, droogt veel langzamer, dan een open weg. Het gevaar voor slippen, dat op asphaltwegen toch al groot is, wordt door de vochtigheid sterk vermeerderd. In het najaar, tijdens het afvallen van de bladeren, wordt dit nog belangrijk vergroot. De boomen langs den weg zijn voor den automobilist zeer zeker een groot gevaar. Bij een mankement aan de stuurinrichting, bij onvoorzichtig voorbijrijden, bij slippen, ontstaan een groot aantal ongelukken, die vermeden zouden kunnen worden, wanneer geen boomen langs den weg stonden. Elke verzekeringmaatschappij van auto's kan dit bevestigen. Rijdt men met eenige snelheid, bijv. 50 a 60 K.M. per uur, over een met boomen beplanten weg, dan is het voortdurend passeeren van boomen vermoeiend voor de oogen en belemmert het uitzicht op de omgeving, bij bochten in den weg ook het uitzicht op den weg. Om al deze redenen lijkt het mij aanbevelenswaardig, onze nieuwe wegen niet meer met boomen te beplanten. Ware nu het natuurschoon met deze boombeplanting gediend, dan zou men daarvoor een offer moeten brengen, doch dit is m. i. ook niet het geval. Een open weg, zooals bijv. die over de Leusdensche heide, omzoomd door boomgroepen op eenigen afstand, biedt den liefhebber van natuur veel meer schoons, dan een met boomen beplante chaussée. Wil de Regeering het natuurschoon bevorderen, laat zij dan de gelden, eventueel bestemd voor het planten van boomen langs den weg. gebruiken voor het aanbrengen van eenige boomgroepen op terreinen, die de wegen omzoomen. Ongetwijfeld zullen er wel eigenaren zijn, die daartoe gaarne hunne toe stemming geven. Voor wielrijders worden zooveel mogelijk afzonderlijke rijwielpaden aangelegd. Wanneer deze parallel loopen aan de nieuw aan te leggen autowegen en indien men meent dat het in het belang van de wielrijders gewenscht is, hier langs boomen te

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1928 | | pagina 6