V i RUU O] MAANDBLAD VAN DEN BOND HEEMSCHUT idom ten behoeve van Echter van DIRK SMIT |eeg op 31 Maart 1848 [oor erving maar door an. 1855 eigenaar van tand. eduwe HlLLETJE SMIT loekhuis met achterhuis Iwaarde van f 6000.— fbliek verkocht en werd bedrag van f 15005. i, JOHANN CHRISTIAN, |ers, dat de Vereeniging kocht. BB gevestigd. Op hoek- jehad, het bekende rijm |n, heeft zich niet voor of van deze bakkerij [gebakken brood heeft S huurder naar ALBERT lakker verbeeldt. Bracht, maar loopt door één hand waren kon Icst in 1812 het geval. :d gesticht. Want de :rmelden overigens de :ten we zeker, dat hij Deze werd in 1848 :n winkelbedrijf, welk ging ze kocht. Lange el uit de huurbedragen ijs van de onjuistheid n eigenaar beteekent. Meel daarvan moet aan izelve. Boekhuis is reeds jaren Sjedekking grootendeels an, terwijl inwendig de ld in een staat, waardig C. Visser. SECRETARIAAT: SINGEL 119, AMSTERDAM. - - TELEFOON 46586 5de JAARGANG FEBR. 1928 No. 2 EEN DAM IN DEN AMSTEL. Bij geruchte vernamen wij dat er in den Amstel een dam dreigde te komen en zijn op inlichtingen uitgegaan. Wie Amsterdam Westwaarts verlaat per spoortrein of langs den bekenden weg richting Haarlem, ziet kort buiten de stad een zanddijk. Dit is een deel van den in aanleg zijnden ringspoorweg om Amsterdam, welke een station zal verkrijgen aan den Zuidkant der stad en dan verder aansluit op de spoorbaan van Amsterdam richting Goor. Deze nieuw te maken ceintuurbaan om de stad zal op een bepaald punt den Amstel moeten kruisen. Beziet men dit op de kaart dan is voor de hand liggend om als kruispunt te kiezen een recht stuk in den Amstel omdat men daar kan volstaan met een brug zonder meer. Dit heeft men niet gedaan. Men heeft als kruispunt uitgekozeneen vrij scherpe bocht, de fraaie Amstelbocht, die elke Amster dammer die wel eens iets aan watersport gedaan heeft, ongetwijfeld kent. Omdat nu de scheepvaart ernstig belemmerd wordt door een brug in een bocht, heeft men be dacht deze bocht te moeten afsnijden, dus een rechte verbinding erbij te maken met tot resultaat dat de spoorbaan dan twee keer het water kruisen moet, te weten de oorspronkelijke Amstelbedding en de nieuw te graven rechte verbinding. Terwille van de watersport en mogelijk ook voor andere doeleinden is men ertoe gekomen de nieuw te graven rechte verbinding flink breed te maken en met een beweegbare brug. Als laatste nieuws zou dan dwars door de Amstelbedding een zanddijk komen die wel 7 M. hoog boven den waterspiegel zal uitsteken. Het ligt voor de hand dat dan zoowel voor het verkeer te water als te land het landschap ter plaatse op grove wijze zal worden bedorven. Ons dunkt dat de eenige mogelijkheid om van dit akelige vraagstuk nog iets goeds tot stand te brengen is, inplaats van een dam een brug te maken en wel een zoodanige dat deze het uitzicht over de aloude rivier zoo min mogelijk be lemmert. In dezen zin is een verzoekschrift gericht door Heemschut's Bestuur aan den Minister van Waterstaat. Drie prentjes in dit blad afgedrukt illustreeren het geval. n

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1928 | | pagina 1