eigendom der nieuwe brug, totdat in 1646 het Kapittel van allen eigendom der brug aan de stad afstand deed. Tijdens het beleg der stad door PARMA in 1579 brak de bezetting den houten boog aan de zijde van Wijk af. Hon derden van inwoners, die uit Maastricht naar Wijk vluchtten, stortten dienten gevolge in de Maas en verdronken. In 1827 verdween dat houten brugge- deel en werd door een negenden boog vervangen. Omstreeks 1640 bleef de eerste boog aan de zijde van Maas tricht geheel droog en werd gevuld om de vischmarkt te vergrooten. Die boog, vallende in de richting van het nieuw aangelegde kanaal tusschen Maastricht en Luik, werd uit dien hoofde in'1850 afgebroken. Nog valt te vermelden, dat eertijds aan de zijde van Wijk zich een klokkenhuis op de brug bevond, waarin een uurwerk was aangebracht. Ook stonden op de Maasbrug een wachthuis en eenige gebouwtjes met poorten, die als „corps de garde" moesten dienen. Zij werden opgericht in 1591 op last van AnTONIUS VAN GRENCT, ridder, heer van Werp en gouverneur der stad. In het jaar 1683 werd de brug in een zoo slechten en bouwvalligen toestand bevonden, dat, om groote onheilen te voorkomen, de stedelijke regeering besloot haar zoo niet geheel, dan toch grootendeels te doen hernieuwen. Dienvolgens sloot de stad den 7en Juni van bovengenoemd jaar eene overeenkomst met den vermaarden bouwkundige, FRANCIS ROMAN, leekebroeder. bij de Predikheeren alhier, ter hernieuwing van den tweeden boog der brug. De eerste was, zooals wij hierboven aanstipten, in 1640 gevuld geworden. Ik wil hier ter plaatse een dwaling weerleggen, die door vele schrijvers en tegenwoordig nog door vele personen gedeeld wordt, alsof de geheele brug door voornoemden broeder hernieuwd werd. Die dwaling blijkt duidelijk uit het feit, dat de acht overige bogen der brug tusschen de jaren 1698 en 1827 door andere bekende bouwkundigen hernieuwd werden. ^Misschien is de meening van bedoelde schrijvers te vergoelijken, als men uitgaat van de veronderstelling, dat het plan tot vernieuwing der brug door FRANCISCUS ROMANUS werd opgesteld. De brug van Maastricht is de langste van alle bruggen die, van de grenzen van Frankrijk af, over de Maas gebouwd zijn. Zij telt 9 bogen en heeft eene lengte van 160 Meter op 9 M. breedte. Zij loopt rechthoekig over de rivier, en is geheel van blauwen of Namenschen kalksteen opgetrokken. De bogen zijn cirkelvormig en versierd met booglijsten, die door de- steenen van het gewelf gevormd worden, alleen de laatste of negende boog is, wegens zijne groote spanning, ellipsvormig. Elke pijler heeft eene breedte van 4 Meters en is voorzien aan het - Zuiderfront van een uitstekend gedeelte, in de gedaante^ Van eene ellips, dat tot ijsbreker dient en afgedekt is met een halven vlakken kegel, ter hoogte van 1.50 M., terwijl4 het uitstekend gedeelte yan het Noorder front de gedaante van een halven cirkel en een afdak van dezelfde afmeting als het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1925 | | pagina 5