eigendom der nieuwe brug, totdat in
1646 het Kapittel van allen eigendom
der brug aan de stad afstand deed.
Tijdens het beleg der stad door PARMA
in 1579 brak de bezetting den houten
boog aan de zijde van Wijk af. Hon
derden van inwoners, die uit Maastricht
naar Wijk vluchtten, stortten dienten
gevolge in de Maas en verdronken.
In 1827 verdween dat houten brugge-
deel en werd door een negenden boog
vervangen. Omstreeks 1640 bleef de
eerste boog aan de zijde van Maas
tricht geheel droog en werd gevuld
om de vischmarkt te vergrooten. Die
boog, vallende in de richting van het
nieuw aangelegde kanaal tusschen
Maastricht en Luik, werd uit dien hoofde in'1850 afgebroken.
Nog valt te vermelden, dat eertijds aan de zijde van Wijk zich een klokkenhuis
op de brug bevond, waarin een uurwerk was aangebracht.
Ook stonden op de Maasbrug een wachthuis en eenige gebouwtjes met poorten,
die als „corps de garde" moesten dienen. Zij werden opgericht in 1591 op last van
AnTONIUS VAN GRENCT, ridder, heer van Werp en gouverneur der stad.
In het jaar 1683 werd de brug in een zoo slechten en bouwvalligen toestand
bevonden, dat, om groote onheilen te voorkomen, de stedelijke regeering besloot haar
zoo niet geheel, dan toch grootendeels te doen hernieuwen. Dienvolgens sloot de
stad den 7en Juni van bovengenoemd jaar eene overeenkomst met den vermaarden
bouwkundige, FRANCIS ROMAN, leekebroeder. bij de Predikheeren alhier, ter hernieuwing
van den tweeden boog der brug. De eerste was, zooals wij hierboven aanstipten, in
1640 gevuld geworden. Ik wil hier ter plaatse een dwaling weerleggen, die door vele
schrijvers en tegenwoordig nog door vele personen gedeeld wordt, alsof de geheele
brug door voornoemden broeder hernieuwd werd. Die dwaling blijkt duidelijk uit het
feit, dat de acht overige bogen der brug tusschen de jaren 1698 en 1827 door andere
bekende bouwkundigen hernieuwd werden. ^Misschien is de meening van bedoelde
schrijvers te vergoelijken, als men uitgaat van de veronderstelling, dat het plan tot
vernieuwing der brug door FRANCISCUS ROMANUS werd opgesteld.
De brug van Maastricht is de langste van alle bruggen die, van de grenzen van
Frankrijk af, over de Maas gebouwd zijn. Zij telt 9 bogen en heeft eene lengte van
160 Meter op 9 M. breedte. Zij loopt rechthoekig over de rivier, en is geheel van
blauwen of Namenschen kalksteen opgetrokken. De bogen zijn cirkelvormig en versierd
met booglijsten, die door de- steenen van het gewelf gevormd worden, alleen de laatste
of negende boog is, wegens zijne groote spanning, ellipsvormig. Elke pijler heeft eene
breedte van 4 Meters en is voorzien aan het - Zuiderfront van een uitstekend gedeelte,
in de gedaante^ Van eene ellips, dat tot ijsbreker dient en afgedekt is met een halven
vlakken kegel, ter hoogte van 1.50 M., terwijl4 het uitstekend gedeelte yan het Noorder
front de gedaante van een halven cirkel en een afdak van dezelfde afmeting als het