Tijdschrift, nieuwsbrief, website en social media
Tijdschrift
Website
Letopjeerfgoed.nl gelanceerd
Digitale nieuwsbrief
Twitter en Facebook
voor de betrokken erfgoedlief hebber
erf9oedliefhebbt
400 jaar
grachtengordel
Lichtpunt
voor monument
Trafohuisje
HEEMSCHUT
In 2012 is het tijdschrift Heemschut vier keer verschenen. In
het verslagjaar is door bestuur, directie en redactie, vanwege
financiële en organisatorische redenen, intensief gewerkt aan
de vernieuwing van het tijdschrift Heemschut. Dit heeft gere
sulteerd in de keuze voor een nieuwe samenwerkingspartner,
waarbij bladmanagement, vormgeving, druk en verspreiding
zijn ondergebracht bij één contractpartner. De redactie is deels
vernieuwd. Belangrijkste wijziging is dat de directeur en de
beleidsmedewerker voortaan deel uit maken van de redactie.
De hoofdredactie is ondergebracht bij de directeur. Daarmee is
de functie van de ingehuurde eindredacteur in de persoon van
Piet Arp beëindigd. In december is het eerste tijdschrift in de
nieuwe vormgeving verschenen.
De website van Heemschut, www.heemschut.nl is dé infor
matiebron voor leden en niet leden. In 2012 werd een groot
aantal dossiers aan de site toegevoegd. Alle evenementen en
activiteiten werden opgenomen in de agenda. In het archief
op de website zijn bovendien alle afgesloten dossiers terug te
vinden.
Gemeenten, provincies en het rijk hebben meer dan voorheen
de insteek burgers en (vrijwilligers-)organisaties vooraf mee te
laten denken bij visie- en planvorming. De wettelijke mogelijk
heid om achteraf te procederen bestaat nog slechts, indien
men tevoren zijn visie of belangen heeft kenbaar gemaakt. Het
is dus zaak om vóór het vaststellen van visies en bestemmings
plannen het belang van cultuurhistorie goed te inventariseren
en die belangen tijdig in te brengen. Maar hoe kunnen burgers
beter betrokken raken bij de zorg voor de historie van de eigen
omgeving? Heemschut heeft in het kader van het beleidsplan
Modernisering Monumentenzorg samen met het Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in 2012 de nieuwe web
site www.letopjeerfgoed.nl gelanceerd om burgers bewust te
maken dat zij zelf kunnen participeren in het ruimtelijk beleid
van de lokale, regionale en nationale overheid.
Alle Heemschutleden werd in het verslagjaar gevraagd het
e-mailadres op te geven. Per brief konden de leden zich opge
ven voor de digitale nieuwsbrief, die als aanvulling verschijnt op
het tijdschrift Heemschut. 1950 leden ontvingen in 2012 een
aantal keren de digitale nieuwsbrief. Iets meer dan 400 leden
ontvingen de nieuwsbrief op hun verzoek via de reguliere post.
@heemschut is de Twitter accountnaam van Heemschut. Aan
het eind van verslagjaar waren er 397 volgers en bijna 800
tweets verzonden. De tweets zijn geïntegreerd in de website
van de vereniging en gedurende een bepaalde tijd op de home
page zichtbaar.
Sinds 1 april 2011 heeft Heemschut ook een fanpage op
Facebook. Hierop werden in het begin incidenteel berichten
geplaatst. Vanaf 1 juni 2012 wordt er met een regelmaat van
twee berichten per week gepostsoms vaker als daar aanlei
ding toe is. Heemschut bereikt via Facebook een nieuw publiek
dat zeker in erfgoed is geïnteresseerd is, maar nog geen lid
is van de vereniging. Het aantal likes is in 2012 toegenomen
tot 92 mensen (ca 2 per week in 6 maanden tijd!). 70% van
de mensen die Heemschut leuk vinden is tussen de 25 en
55 jaar oud en ca. 25 woont in Amsterdam. Iedere week
komen de berichten bij ongeveer 150 tot 200 mensen onder
de aandacht. De berichten gaan voor de helft over het werk
van Heemschut en voor de andere helft over leuke erfgoed
nieuwtjes en aankondigingen van excursies, films of erfgoedat
tracties.
HEEMSCHUT JAARVERSLAG 2012 17