gelegd, waarna een, achteraf discutabele, restauratie heeft plaatsgevonden. Het was een grote water- en landpoort, typerend voor de overgang van de Middeleeuwen naar de Nieuwe Geschiedenis. Het gemeentebestuur van Hulst heeft nu besloten tot een nieuwe en hopelijk betere restauratie. Het plan gaat uit van een doelmatige aanpak van de technische gebreken aan de poort. De totale restauratiekosten bedragen 2,4 miljoen gulden, waarvan 1,9 miljoen voor rekening van de gemeente komt. Het werk is inmiddels begonnen en zal eind 2000 worden opgeleverd Tegenover deze winst staat echter het verlies van een tweetal villa's in de Stationsstraat no. 14 en 16, die ondanks bezwaren van de Heemkundige Vereniging en van Heemschut onder de slopershamer zijn gevallen, om plaats te maken voor een bankgebouw. Een verlies voor Hulst. Middelburg, Bogardstraat Heemschut heeft herhaaldelijk aandacht gevraagd voor een drietal monumentale panden in de Middelburgse Bogardstraat. Zij werden in 1980 aangekocht door de Rijksgebouwendienst ten behoeve van de uitbreiding van het nabijgelegen gerechtshof. Later werd besloten elders in de stad een heel nieuw gerechtshof te bouwen en het bestaande gebouw (Van de Perrehuis) te verbouwen ten behoeve van het Zeeuws Archief. Voor deze nieuwe oplossing waren de drie leegstaande huizen niet nodig. Daarom moest voor deze snel verkrottende panden een nieuwe bestemming worden gevonden. Ze zijn nu opgekocht door de NV Monumentenbeheer Middelburg, die in april met de restauratie is begonnen. Ook het aangrenzende poortje van de voormalige brouwerij 'De dry tonnekens' en de restanten van een voormalige gereformeerde kerk zijn in het restauratieproject opgenomen. Om hun waardering te tonen voor de wijze waarop de straat en de naaste omgeving wordt opgeknapt hebben de wijkbewoners de Middelburgse kunstenaar Nico van den Boezem opdracht gegeven tot het ontwerpen en vervaardigen van een drietal sierhekken. Deze vormen een afsluiting van de overgebleven bogen van de gereformeerde kerk en geven de voorbijganger uitzicht op de fraaie achtergevel van het Van de Perrehuis, het nieuwe onderkomen van het Zeeuws Archief. Met deze restauratie wordt een rotte plek in een voorname straat opgeruimd. De drie huizen zijn inmiddels aan particulieren doorverkocht. St. Laurens, molen De provinciale commissie Zeeland heeft bij het gemeentebestuur van Middelburg aandacht gevraagd voor de met sloop bedreigde molenromp in de tot Middelburg behorende dorpskern van St. Laurens. Hoewel deze molenromp niet als monument is geklasseerd en daarom geen bijzondere bescherming geniet, is hij uitermate beeldbepalend voor de dorpskern. Heemschut wijst er op dat juist dit soort cultuurhistorische elementen van groot belang zijn 36 voor een gevarieerd en kwalitatief goed leefklimaat. Heemschut pleit voor restauratie of tenminste conservering van de molen, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door brand zwaar werd beschadigd. Heemschut vraagt het gemeentebestuur alles in het werk te stellen om de molenromp voor afbraak te behoeden. Inmiddels heeft de gemeente de molen aangekocht. Ze zal de romp laten conserveren, in het vooruitzicht van een eventuele restauratie in een later stadium. Veere, houtwerf De Stichting Behoud Hoogaars stelt zich ten doel typische houten Zeeuwse vissersschepen, in gebruik in de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw, te behouden. Ze koopt daartoe deze schepen aan en restaureert ze. Hiervoor is uiteraard een (kleine) werf nodig. Enkele gerestaureerde exemplaren hebben momenteel een ligplaats in de monding van het Kanaal door Walcheren. Dat is niet ideaal: ze hebben er te lijden van het frequente, ook snel voorbij varende scheeps verkeer. Het was dus nodig dat voor deze cultuur- behoudende activiteit een plaatsje werd gezocht. De oude vissersplaats Veere is hiervoor natuurlijk een locatie bij uitstek. Maar.waar men er ook zoekt, altijd zal er zorg aan moeten worden besteed een conflict met het belang van het beschermde stads gezicht te vermijden. De vereniging De Stadsraad Veere, de 'Stichting Veere tot herstel en verhoging van haar eigen stadsschoon' en de stichting Menno van Coehoorn uitten hun verontrusting. Ook onze commissie stelde zich zorgvuldig op de hoogte van de voorgenomen vergunningverlening. Men kwam tot de conclusie dat het werfje en enkele ligplaatsen een verrijking voor de stad Veere kunnen betekenen, mits de hoogte van een te bouwen loods niet boven de bolwerkmuur uitkomt en het geheel buiten het beschermd stadsgezicht blijft. Ook de aan- en afvoer- wegen werden beoordeeld op potentiële verkeersdruk en de mogelijkheid dat in de toekomst aan verbreding niet zou zijn te ontkomen. Dat bleek niet het geval. Vandaar dat onze commissie de gemeente Veere heeft medegedeeld, dat men geen bezwaar heeft tegen een werf op de gevraagde locatie, mits aan de genoemde bezwaren door vergunningsvoorwaarden wordt tegemoet gekomen. Vlissingen, Zeevaartschool Aan de Boulevard Bankert te Vlissingen staat het markante gebouw van de Zeevaartschool, een onderdeel van de Hogeschool Zeeland en het ROC Zeeland. Deze instellingen hebben het plan de maritieme opleiding te verplaatsen naar hun hoofdgebouw, elders in Vlissingen. De Vereniging van Oud-leerlingen wil het gebouwencomplex via een monumentenstatus voor sloop behoeden. De school werd gebouwd in 1923/1929 door rijksbouwmeester Knuttel. Een gedeelte werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. De herbouw door architect A. Rothuizen (1953) sluit goed aan bij het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1999 | | pagina 38