tegenstanders sloegen elkaar met hun argumenten om de oren. In de locale pers, op de kabel-tv en in allerlei informatiebijeenkomsten liet Heemschut zijn stem krachtig horen. Ook hier was het oud-voorzitter Veldhuis die tijdens die vergaderingen het woord nam en de garageplannen niet alleen bekwaam de grond inboorde, maar ook met alternatieven kwam, zoals een goed en dicht net van klein openbaar vervoer naar het stadscentrum. Een andere oplossing voor het vermeende parkeerprobleem zou de aanleg van een ondergrondse garage onder de Welle zijn. De Welle is een belangrijke verkeersader die pal langs de IJssel loopt. Die oplossing is inmiddels ook afgewezen als zijnde nog duurder dan een garage onder de Brink, het historische hart van het middeleeuwse Deventer. Deventer, monument van de toekomst Voor de prijsvraag voor het 'Monument van de toekomst', die in december in het blad Heemschut werd uitgeschreven, koos de provinciale commissie Overijssel na lang wikken en wegen voor de Maranathakerk in Deventer. Deze kerk staat in de Molukse wijk van Deventer en werd gebouwd naar een ontwerp van de niet zo lang geleden overleden architect Aldo van Eijck. De architect hield rekening met de afkomst van de gelovigen die van de kerk gebruik maken, de Molukse gemeenschap in Deventer. Het gebouw is rond en herinnert aan het model van de gemeenschapshuizen op Ambon. Ook de in een cirkelvorm geplaatste rij palen in de ruimte waar de diensten worden gehouden doet denken aan de palen waarop de traditionele gemeenschapshuizen op Ambon staan. Deventer, nieuwbouw in de Polstraat Na de sloop van een niet fraai naoorlogs school gebouw in de Polstraat te Deventer ontstond een enorme bouwput waarin enthousiaste archeologen zich wekenlang konden uitleven. Ze ontdekten een groot aantal vroegmiddeleeuwse fundamenten. Omwonenden, verenigingen en instellingen die elke ingreep in de bestaande bebouwing in de oude binnenstad met gepast wantrouwen bezien, hielden de ontwikkelingen rond de geplande nieuwbouw in de Polstraat goed in de gaten. In opdracht van de gemeente Deventer ontwierp een Belgische architect een in de binnenstad passend appartementengebouw. De meningen over het ontwerp bleken verdeeld, ook binnen de provinciale commissie. Sommige leden vinden het jammer dat het complex een plat dak krijgt in plaats van meer bij de naaste omgeving passende kappen. In de Polstraat staat overigens meer nieuwbouw die het ook met platte daken moet doen... Deventer, stadsboerderij behouden én afgebrand In de historische binnenstad van Deventer dreigde een uit de late Middeleeuwen stammend pand te worden afgebroken. Omdat het bovendien de laatste nog overeind staande stadsboerderij van Deventer was, kwam Heemschut in het geweer en met succes: de al door B&W verleende sloopvergunning werd ingetrokken en dat is eigenlijk uniek. De eigenaar van het oude pand moest een nieuw en beter herstelplan maken. Helaas staken nog onbekende vandalen de brand in het leegstaande pandje, dat veranderde in een ruïne. Hetgeen niet wegneemt dat er nu een nieuw en passend herbouwplan wordt gemaakt. Enschede, Usseleres In Drenthe en in een deel van Overijssel wordt de aaneengesloten landbouwgrond rondom een dorp een es genoemd. Pal tegen de kom van Enschede ligt de Usseler es, ongeveer zestig hectare groot. Het is de laatst overgebleven zogeheten krans-es van Nederland. De boerderijen liggen in een grote cirkel om de akkers, een situatie die ook vandaag de dag nog grotendeels bestaat. De gemeente Enschede wil een deel van de es gebruiken als industrieterrein. De provinciale commissie Overijssel kwam meteen in het geweer en stuurde een brandbrief aan het Enschedese gemeentebestuur. De Grolsch Brouwerij wil bouwen in de Usseler es en hoewel er nog geen procedurele ontwikkelingen gaande zijn, maakte Heemschut zich toch grote zorgen over beslissingen die leiden tot vernietiging van onvervangbare landschapselementen. In de gemeenteraad van Enschede kwam de PvdA- fractie inmiddels met een paar alternatieven: voorgesteld werd de Usseler es met rust te laten en de industrie elders ruimte te geven. Zo zou men kunnen bouwen ten noorden van het Twentekanaal of ten westen van Enschede. De provincie zou inmiddels ook een plan geopperd hebben voor een groot regionaal bedrijventerrein. Hasselt, 'Koude Oorlog loods' wordt niet gesloopt Het onderhoud van watergangen en -wegen in west Overijssel was eeuwenlang in handen van de marken die samen met de gemeenten de gemeenschappelijke grond beheerden. Ze hadden allemaal hun eigen sluisjes waarmee ze de waterstanden regelden en alleen al in west Overijssel stonden zo'n twintig van die sluisjes, oftewel zijltjes. Eén ervan is de Gennegerzijl, die uit 1752 dateert en die ligt op de grens van de gemeenten Hasselt en Zwolle. De sluis wordt ook nog gebruikt als waterinlaat vanuit het Zwartewater. Bij de sluis staat ook een zogeheten schotbalkloods, die na de Tweede Wereldoorlog door Defensie werd gebouwd. Samen met de Gennegerzijl maakte de loods deel uit van een ingewikkeld systeem van waterbeheersing, een waterlinie dus, waarmee men de Russen in tijd van oorlog buiten de deur hoopte te houden. Schotbalken worden bij hoge waterstanden op de sluisdeur gezet, zodat het water achter de sluis blijft en het achterland niet onderloopt. Van al die voor de IJssellinie gebouwde kunstwerken is niet veel meer over, na 1968 werden de meeste afgebroken. De schotbalkloods bij de Gennegerzijl is één van de weinige die nog overeind staat. Heemschut ziet de zijl en de loods als één historisch geheel en wil ze behouden. Na enige brieven van commissielid Dirk van der Schrier, verstuurd namens Heemschut, beloofde het waterschap Groot- Salland dat de schotbalkloods niet wordt gesloopt. Gezocht wordt nu nog naar een passende bestemming. 14

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1999 | | pagina 16