ZEELAND Adres secretariaat 's Heer Hendrikskinderenstraat 3 5 4461 BS Goes Samenstelling van de commissie (per 31 december 1997) ir. R.M.Th. Adriaansens, voorzitter mr. G.H. Wildeboer, secretaris/penningmeester ing. J.A.J. Boekhout H. Doeleman mr. A. baron Van Harinxma thoe Slooten drs. W. Heijbroek, vice-voorzitter drs. A.P. de Klerk B. Oele mw. drs. B.I. Sens H. Goedegebure, technisch adviseur G.M. Baijens, PR-medewerker Mutaties in de commissie De samenstelling van de commissie heeft in het jaar 1997 geen wijzigingen ondergaan. Vergaderingen De commissie vergaderde in 1997 vier keer, namelijk op 21 januari, 21 april, 21 juli en 17 november. Een werkgroep uit het bestuur kwam onder leiding van de voorzitter regelmatig bijeen ter bespreking van actuele zaken. Gevallen Amekanaal, spoorbrug De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft al een paar jaar geleden een sloopvergunning aangevraagd voor de oude spoorbrug over het Arnekanaal, tussen Middelburg en Arnemuiden. NS wilde de beweegbare brug vervangen door een dam. Gemeenten en provincie protesteerden tegen het afsluiten van de historische kernen Arnemuiden en Nieuw- en St. Joosland van het open water en Heemschut en de Bruggenstichting verhieven tevens hun stem tegen de sloop van de unieke brug. NS verlieten het plan voor de aanleg van een dam, maar handhaafden het verzoek tot sloop van de brug, omdat die in een bijzonder slechte staat zou zijn. Inmiddels heeft NS Rail-infrastructuur nu alle vergunningen die voor de sloop noodzakelijk zijn binnen en zal naar verwachting spoedig met de sloop van de oude en de bouw van een nieuwe beweegbare brug worden begonnen. De spoorbrug werd in 1870 gebouwd en werd eind 1997 verheven tot erkend rijksmonument. Het type draaibrug, bestaande uit twee ongelijkarmige gedeelten, is maar één keer in de geschiedenis door de NS toegepast. De gemeente Middelburg heeft zich niet tegen de vervanging door een nieuwe brug verzet, maar verzocht de NS deze bijzondere draaibrug zo te demonteren dat herbouw elders mogelijk blijft. Inmiddels is bekend geworden dat de brug mogelijk een plaatsje krijgt in het nog te bouwen themapark Civilion, waarin historische waterbouwkunde een rol speelt. Een beslissing hierover wordt in februari 1998 verwacht. Middelburg, lichtreclame Bewoners van de Dam in Middelburg hebben zich tot Heemschut gewend in verband met een hinderlijke lichtreclame in dit historisch en monumentaal stads gedeelte. Hoewel bij nader onderzoek bleek dat de vereiste procedures naar behoren zijn doorlopen en dat de nodige zorgvuldigheid is betracht voor wat betreft de omvang en vormgeving van de reclame, wordt de kleur van de verlichting en de felle uitstraling als uiterst storend ervaren. Klaarblijkelijk zijn bij de beoordeling deze negatieve effecten onderschat. Heemschut onderschrijft dan ook de aangevoerde bezwaren van de bewonersgroep. De gemeentelijke beslissing is inmiddels echter onherroepelijk. Heemschut Zeeland stelt zich voor deze en andere Middelburgse zaken aan de orde te stellen in een nog te plannen gesprek met het gemeentebestuur van Middelburg. Oostburg, voormalig kantongerecht Het rijksgebouw waarin tot de verhuizing naar Terneuzen in 1994 het Oostburgs kantongerecht en belastingkantoor zetelde stamt uit 1953Nu het een aantal jaren leeg staat dreigt het te worden gesloopt ten behoeve van een vestiging van een grootwinkel bedrijf of voor de uitvoering van een nieuw verkeers circulatieplan. Het kantongerecht werd gebouwd door de architect G. Friedhoff, die in hetzelfde jaar het inmiddels gesloopte Ministerie van OK&W in den Haag bouwde. Het gebouw is kenmerkend voor de wederopbouw-architectuur en wordt gekenmerkt door soberheid, eenvoud en noodzaak. Oostburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog bij de strijd om de Schelde nagenoeg met de grond gelijk gemaakt; 33 Oostburg, voormalig kantongerecht (foto: G. Baijens)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1997 | | pagina 35