ZEELAND
Adres secretariaat 's Heer Hendrikskinderenstraat 3 5
4461 BS Goes
Samenstelling van de commissie
(per 31 december 1997)
ir. R.M.Th. Adriaansens, voorzitter
mr. G.H. Wildeboer, secretaris/penningmeester
ing. J.A.J. Boekhout
H. Doeleman
mr. A. baron Van Harinxma thoe Slooten
drs. W. Heijbroek, vice-voorzitter
drs. A.P. de Klerk
B. Oele
mw. drs. B.I. Sens
H. Goedegebure, technisch adviseur
G.M. Baijens, PR-medewerker
Mutaties in de commissie
De samenstelling van de commissie heeft in het jaar
1997 geen wijzigingen ondergaan.
Vergaderingen
De commissie vergaderde in 1997 vier keer, namelijk
op 21 januari, 21 april, 21 juli en 17 november.
Een werkgroep uit het bestuur kwam onder leiding
van de voorzitter regelmatig bijeen ter bespreking van
actuele zaken.
Gevallen
Amekanaal, spoorbrug
De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft al een paar
jaar geleden een sloopvergunning aangevraagd voor
de oude spoorbrug over het Arnekanaal, tussen
Middelburg en Arnemuiden. NS wilde de beweegbare
brug vervangen door een dam. Gemeenten en provincie
protesteerden tegen het afsluiten van de historische
kernen Arnemuiden en Nieuw- en St. Joosland van
het open water en Heemschut en de Bruggenstichting
verhieven tevens hun stem tegen de sloop van de
unieke brug. NS verlieten het plan voor de aanleg van
een dam, maar handhaafden het verzoek tot sloop van
de brug, omdat die in een bijzonder slechte staat zou
zijn. Inmiddels heeft NS Rail-infrastructuur nu alle
vergunningen die voor de sloop noodzakelijk zijn
binnen en zal naar verwachting spoedig met de sloop
van de oude en de bouw van een nieuwe beweegbare
brug worden begonnen. De spoorbrug werd in 1870
gebouwd en werd eind 1997 verheven tot erkend
rijksmonument. Het type draaibrug, bestaande uit
twee ongelijkarmige gedeelten, is maar één keer in de
geschiedenis door de NS toegepast. De gemeente
Middelburg heeft zich niet tegen de vervanging door
een nieuwe brug verzet, maar verzocht de NS deze
bijzondere draaibrug zo te demonteren dat herbouw
elders mogelijk blijft. Inmiddels is bekend geworden
dat de brug mogelijk een plaatsje krijgt in het nog te
bouwen themapark Civilion, waarin historische
waterbouwkunde een rol speelt. Een beslissing
hierover wordt in februari 1998 verwacht.
Middelburg, lichtreclame
Bewoners van de Dam in Middelburg hebben zich tot
Heemschut gewend in verband met een hinderlijke
lichtreclame in dit historisch en monumentaal stads
gedeelte. Hoewel bij nader onderzoek bleek dat de
vereiste procedures naar behoren zijn doorlopen en
dat de nodige zorgvuldigheid is betracht voor wat
betreft de omvang en vormgeving van de reclame,
wordt de kleur van de verlichting en de felle uitstraling
als uiterst storend ervaren. Klaarblijkelijk zijn bij de
beoordeling deze negatieve effecten onderschat.
Heemschut onderschrijft dan ook de aangevoerde
bezwaren van de bewonersgroep. De gemeentelijke
beslissing is inmiddels echter onherroepelijk.
Heemschut Zeeland stelt zich voor deze en andere
Middelburgse zaken aan de orde te stellen in een nog
te plannen gesprek met het gemeentebestuur van
Middelburg.
Oostburg, voormalig kantongerecht
Het rijksgebouw waarin tot de verhuizing naar
Terneuzen in 1994 het Oostburgs kantongerecht en
belastingkantoor zetelde stamt uit 1953Nu het een
aantal jaren leeg staat dreigt het te worden gesloopt
ten behoeve van een vestiging van een grootwinkel
bedrijf of voor de uitvoering van een nieuw verkeers
circulatieplan. Het kantongerecht werd gebouwd door
de architect G. Friedhoff, die in hetzelfde jaar het
inmiddels gesloopte Ministerie van OK&W in den
Haag bouwde. Het gebouw is kenmerkend voor de
wederopbouw-architectuur en wordt gekenmerkt
door soberheid, eenvoud en noodzaak. Oostburg werd
aan het eind van de Tweede Wereldoorlog bij de strijd
om de Schelde nagenoeg met de grond gelijk gemaakt;
33
Oostburg, voormalig kantongerecht (foto: G. Baijens)