echter worden teruggebracht naar 2,4 miljoen. Na een bezuiningsronde door de architect en de gekozen aannemer werden de restauratiekosten echter op 2,9 miljoen geschat, waarop de eigenaar helaas besloot alsnog tot sloop over te gaan. De boerderij staat er nog, maar voor hoelang wordt steeds minder zeker. Hoge Snelheidslijn (HSL) Na de vaststelling van het tracé door de Tweede Kamer heeft de provinciale commissie Zuid-Holland het traject op onderdelen verkend. In weerwil van eerdere vermoedens blijkt uit deze verkenningen dat een groot gedeelte van het traject minder schade toebrengt aan cultuurhistorische waarden dan eerder gedacht. Wel wordt de openheid van het landschap ernstig aangetast, doordat het tracé in het gedeelte ten noorden van Rotterdam op een aantal plaatsen op hoge dijken of viaducten is gelegen. Ten zuiden van Rotterdam vindt de aantasting van het landschap met name plaats in de kleine polder van het Develgebied, die door de HSL volkomen in tweeën wordt gedeeld. Ook de manier waarop de HSL daar onder de Oude Maas verdwijnt, doet grote afbreuk aan de landschappelijke waarde. Studie naar een betere aansluiting van het HSL traject op de dijk van de Maas is wat ons betreft noodzakelijk. Krimpen aan den IJssel, woningen Tuinstraat Woningstichting De Woonwaard heeft in Krimpen aan den IJssel een aantal woningen in beheer uit omstreeks 1925 aan de Tuinstraat. De woningen zijn opgenomen in het Monumenten Inventarisatie Project (MIP), hetgeen inhoudt dat zij van cultuurhistorisch belang zijn. De bebouwing aan de Tuinstraat luidde destijds de overgang in van een agrarische naar een meer industriële gemeenschap. De woningstichting wil de woningen slopen omdat er grote investeringen, ondermeer voor het herstel van de funderingen, noodzakelijk zijn om de woningen op te knappen. Heemschut heeft gepleit voor behoud van deze woningen. De stichting vindt de noodzakelijke investering te hoog, maar overweegt de woningen te verkopen aan de huidige huurders. Vlak voor het einde van het jaar was inderdaad de overdracht van de eerste woningen een feit. Hiermee is het behoud van een karakteristiek deel van Krimpen gewaarborgd. Landschapsplan Alblasserwaard/Vijfheerenlanden Voor de polders Alblasserwaard en Vijfheerenlanden wordt een landschapsplan voorbereid waarmee het beheer en de inrichting van het gebied voor de komende tijd wordt vastgelegd. Heemschut krijgt als agendalid de plannen toegezonden. In de eerste ronde van het overleg heeft Heemschut zich bewust op de achter grond gehouden om eerst de ideeën en wensen van de bewoners uit de streek zelf een kans te geven. Heemschut maakt zich in volgende gespreksronden sterk voor een degelijker opzet van het welstandstoezicht in de streek. Tevens zal er voor gewaakt moeten worden dat niet te zeer zal worden gekozen voor natuurbouw ten koste van het eeuwenoude cultuurlandschap, te meer daar ook dit weidelandschap eigen hoge natuur waarden heeft. Met name de aanleg en verharding van wegen en het toestaan van bedrijfsactiviteiten zullen door Heemschut met argusogen worden gevolgd. Eerder heeft Heemschut bij de plannen voor de Krimpenerwaard ook gepleit voor behoud van het open polderlandschap. Leidenhistorische bestrating In Leiden is in de voorgaande jaren een openbare ruimte ontstaan waarin steenachtige materialen, zowel voor de bebouwing als de bestrating, overheersen. Bij de restauratie van de gevels wordt steeds het bestaande of sterk overeenkomstige materiaal gebruikt, waardoor het historische beeld zichtbaar blijft. Voor de vervanging van de bestrating wordt echter meer en meer gekozen voor andere materialen die goedkoper zijn en minder snel slijten. Hierdoor wordt het prachtige samenspel tussen straatvlak en gevelvlak verstoord. Heemschut pleit daarom voor zoveel mogelijk behoud en hergebruik van het oude bestratingsmateriaal om op deze wijze het beeld van de stad zoveel mogelijk in stand te houden. Nieuwpoort, nieuwbouw in beschermd stadsgezicht Om het vrije uitzicht op de wallen te waarborgen, is de grens van het beschermde stadsgezicht met een marge van ongeveer 100 meter rond de wallen getrokken, waarbinnen nieuwbouw geweerd dient te worden. In verband met nieuwbouwontwikkelingen is de marge aan de zuidzijde van de stad destijds niet aangehouden. De begrenzing volgt daar de middeleeuwse veste. Tijdens de aanwijzing van het beschermde stadsgezicht De polder van het Develgebied die door de Hoge Snelheidslijn in tweeën zal worden gedeeld (foto: M. Tillema). 30

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1997 | | pagina 32