bekeken, de monumentencommissie geen advies heeft gegeven en de initiatiefnemer niet heeft aangetoond dat een restauratieplan niet haalbaar is, rekening houdend met de kosten van de restauratie en de opbrengsten als gevolg van huur of verkoop en ingediende schadeclaims vanwege de veroorzaakte schade. Tot grote schrik bleek na enkele weken het pand reeds te zijn gesloopt. Hoge Snelheids Lijn De Hoge Snelheidslijn (HSL) is voor een groot deel geprojecteerd in de provincie Zuid-Holland. Door de commissie Zuid-Holland is de besluitvorming voor de keuze van het tracé dan ook nauwlettend in de gaten gehouden. Het grote probleem bij ingrepen van een dergelijk groot schaalniveau in het Hollandse landschap is dat moeilijk te inventariseren is welke invloed de aanleg heeft op cultuurgoederen. De afbraak van een monumentaal pand op het tracé van de lijn is goed inzichtelijk te maken. Maar de invloed van de HSL strekt zich uit tot honderden meters (zo niet kilometers) buiten het eigenlijke traject. Heemschut heeft uiteindelijk in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat geprobeerd deze afwegingen duidelijk te maken. In deze brief stelt Heemschut dat de discussie niet alleen moet gaan over welk tracé er gekozen moet worden voor een snelle treinverbinding, maar ook de relatie tussen de HSL en de positie van de Randstad in West Europa en de relatie met andere vormen van (openbaar) vervoer. Ook de discussie over steden en knooppunten en de schaal en het tempo van de ingreep moet in de besluitvorming worden meegenomen. De provinciale commissie heeft ook het tracé bekeken en komt tot de conclusie dat op een aantal punten het historische landschap ernstig wordt aangetast. Weliswaar wordt op een aantal plekken een tunnel aangelegd, maar het negatieve effect van tunnelbouw wordt niet genoemd. De provinciale commissie komt uiteindelijk tot de conclusie dat zowel de Groene Hart variant als de Bosvariant vanuit cultuurhistorisch oogpunt niet wenselijk zijn. Gepleit wordt om te kiezen voor een variant waarbij het bestaande tracé wordt gebruikt en waarbij door de grotere ontwerp- moeilijkheid inventievere oplossingen en grote vindingrijkheid noodzakelijk zijn: de HSL als tweede Oosterscheldedam! Krimpen aan den IJssel131 woningen Tuinstraat In Krimpen aan den IJssel wordt door de woning bouwvereniging De Woonwaard gedacht over het slopen van een groot aantal woningen. Deze woningen zijn in het Monumenten Inventarisatie Project (MÏP) opgenomen als van belang vanwege de markering van de overgang van agrarische bouw naar een meer stedelijke bouw. Door de commissie is aan de woning bouwvereniging gevraagd de panden niet te slopen, maar te zoeken naar mogelijkheden voor behoud. Leidschendam, nieuwbouw Damplein Op het Damplein in Leidschendam wilde het gemeentebestuur een klein winkelcomplex met bovenwoningen en een appartementengebouw bouwen. De architectuur op zich is heel goed. Er is echt zorg aan besteed. Voor de nieuwbouw moesten enkele weinig waardevolle gebouwen uit het begin van deze eeuw verdwijnen. Aan de buitenzijde bevonden zich enkele niet onaardige details die in de sloop gered en bewaard zijn voor herplaatsing elders. Na sloop zal archeologisch onderzoek plaatsvinden om meer te weten te komen over de oudst bebouwde grond van Leidschendam. Er zouden zich wel eens interessante vondsten kunnen voordoen. In deze zaak heeft de commissie steun verleend aan de plaatselijk actieve Stichting Behoud Erfgoed 34 Leidschendam, door gezamenlijke actie van Heemschut en StiBEL ging de 18 meter hoge nieuwbouw Damplein, pal achter de twee rijksmonumenten niet door

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1996 | | pagina 36