bekeken, de monumentencommissie geen advies heeft
gegeven en de initiatiefnemer niet heeft aangetoond
dat een restauratieplan niet haalbaar is, rekening
houdend met de kosten van de restauratie en de
opbrengsten als gevolg van huur of verkoop en
ingediende schadeclaims vanwege de veroorzaakte
schade. Tot grote schrik bleek na enkele weken het
pand reeds te zijn gesloopt.
Hoge Snelheids Lijn
De Hoge Snelheidslijn (HSL) is voor een groot deel
geprojecteerd in de provincie Zuid-Holland. Door de
commissie Zuid-Holland is de besluitvorming voor de
keuze van het tracé dan ook nauwlettend in de gaten
gehouden. Het grote probleem bij ingrepen van een
dergelijk groot schaalniveau in het Hollandse
landschap is dat moeilijk te inventariseren is welke
invloed de aanleg heeft op cultuurgoederen. De
afbraak van een monumentaal pand op het tracé van
de lijn is goed inzichtelijk te maken. Maar de invloed
van de HSL strekt zich uit tot honderden meters (zo
niet kilometers) buiten het eigenlijke traject.
Heemschut heeft uiteindelijk in een brief aan de Vaste
Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
geprobeerd deze afwegingen duidelijk te maken. In
deze brief stelt Heemschut dat de discussie niet alleen
moet gaan over welk tracé er gekozen moet worden
voor een snelle treinverbinding, maar ook de relatie
tussen de HSL en de positie van de Randstad in West
Europa en de relatie met andere vormen van
(openbaar) vervoer. Ook de discussie over steden en
knooppunten en de schaal en het tempo van de ingreep
moet in de besluitvorming worden meegenomen.
De provinciale commissie heeft ook het tracé bekeken
en komt tot de conclusie dat op een aantal punten het
historische landschap ernstig wordt aangetast.
Weliswaar wordt op een aantal plekken een tunnel
aangelegd, maar het negatieve effect van tunnelbouw
wordt niet genoemd. De provinciale commissie komt
uiteindelijk tot de conclusie dat zowel de Groene Hart
variant als de Bosvariant vanuit cultuurhistorisch
oogpunt niet wenselijk zijn. Gepleit wordt om te
kiezen voor een variant waarbij het bestaande tracé
wordt gebruikt en waarbij door de grotere ontwerp-
moeilijkheid inventievere oplossingen en grote
vindingrijkheid noodzakelijk zijn: de HSL als tweede
Oosterscheldedam!
Krimpen aan den IJssel131 woningen Tuinstraat
In Krimpen aan den IJssel wordt door de woning
bouwvereniging De Woonwaard gedacht over het
slopen van een groot aantal woningen. Deze woningen
zijn in het Monumenten Inventarisatie Project (MÏP)
opgenomen als van belang vanwege de markering van
de overgang van agrarische bouw naar een meer
stedelijke bouw. Door de commissie is aan de woning
bouwvereniging gevraagd de panden niet te slopen,
maar te zoeken naar mogelijkheden voor behoud.
Leidschendam, nieuwbouw Damplein
Op het Damplein in Leidschendam wilde het
gemeentebestuur een klein winkelcomplex met
bovenwoningen en een appartementengebouw
bouwen. De architectuur op zich is heel goed. Er is
echt zorg aan besteed. Voor de nieuwbouw moesten
enkele weinig waardevolle gebouwen uit het begin van
deze eeuw verdwijnen. Aan de buitenzijde bevonden
zich enkele niet onaardige details die in de sloop gered
en bewaard zijn voor herplaatsing elders. Na sloop zal
archeologisch onderzoek plaatsvinden om meer te
weten te komen over de oudst bebouwde grond van
Leidschendam. Er zouden zich wel eens interessante
vondsten kunnen voordoen.
In deze zaak heeft de commissie steun verleend aan
de plaatselijk actieve Stichting Behoud Erfgoed
34
Leidschendam, door gezamenlijke actie van Heemschut en StiBEL ging de 18 meter hoge nieuwbouw Damplein, pal achter de twee
rijksmonumenten niet door