Het is absoluut niet de bedoeling op korte termijn veranderingen aan te laten brengen. Wij zijn overigens de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (Hierna RdMz) dankbaar voor het toegekende subsidie-bedrag voor dit onderzoek. Het bestuur van de Bond Heemschut, Vereniging tot bescherming van cultuurmonumenten in Nederland, heeft enkele jaren geleden de provinciale commissies gevraagd de besluiten tot verdere decentralisatie vorm te geven. Het bestuur besefte toen al dat een fijnmazig netwerk van informanten in de provincie van groot belang is als draagvlak van het beschermingswerk van de Bond Heemschut. Wij ondersteunen derhalve van harte de ontwikkeling van een netwerk van decentrale steunpunten voor de monumentenzorg. Het heeft wel enige moeite gekost, maar het is ons gelukt plaats te nemen in de landelijke stuurgroep en in de drie experimentele steunpunten. Het hoofddoel is dat deze steunpunten de gemeenten en andere bij de monumentenzorg betrokken partijen structurele ondersteuning gaan bieden bij het ontwikkelen van beleid en bij uitvoerende taken. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de reeds aanwezige capaciteit en deskundigheid bij de provincie, de grotere gemeenten en de particuliere organisaties o.m. de Monumenten- wacht enHeemschut. Het verzoek van enkele Heemschudeden tijdens de NCM-studiedag, alhier op 31 maart jl. bijeen, om een brief te schrijven aan de staatssecretaris, belast met de monumentenzorg, is uitgevoerd en heeft veel effect gesorteerd. Op 27 april jl. heeft de heer A. Nuis de grotere organisaties uitgenodigd voor een gesprek. Op mijn vraag wat de bewindsman extra beschikbaar gaat stellen voor de monumentenzorg, kreeg ik als antwoord, dat er in het najaar hoogst waarschijnlijk duidelijkheid komtIn ieder geval had hij de door Heemschut geïnspireerde boodschap goed begrepen.' Het komende verenigingsjaar 1995-1996 staat in het teken van de voorbereidingen van het beleid voor het behoud van het Cultureel erfgoed tot het jaar 2000, alsmede het verwerven van financiële middelen ter verwezenlijking van dit beleid. De staatssecretaris heeft de Uitgangsnota Pantser of Ruggegraat het licht doen zien en alle organisaties, die vanaf 1997 tot en met 2000 voor (structurele) subsidie in aanmerking wensen te komen, gevraagd vóór 1 januari 1996 een beleidsnotitie in te zenden. In deze notitie dienen doel en middelen omschreven te zijn. Reeds eerder dit jaar heeft Heemschut de Nota Waakzaamheidsfunctie uitgebracht. Hierin wordt de positie en de taakstelling van Heemschut ten opzichte van andere organisaties in het monumentenveld geschetst. Deze nota werd geschreven ten behoeve van het reeds eerder genoemde Tweede Beraad van het Verbond van Zeist. Naar de mening van het bestuur van de Bond Heemschut, zou het NCM meer helderheid moeten verschaffen over haar functioneren en zal een overleg een nieuwe structuur mogelijk moeten maken. Er zal meer in de openbaarheid moeten worden getreden, zodat het beleid met betrekking tot het onderhoud en behoud van het erfgoed weer op de politieke agenda komt. Het Strategisch Plan moet dit jaar worden verzilverd. Inderdaad gaat de staats secretaris de Kamer voorstellen om vanaf 1996 tot 2000 275 miljoen extra beschikbaar te stellen om de achterstand weg te werken. Op 6 december deed hij daarvan in de Hervormde kerk te Abcoude aan de in grote getale aanwezige afgevaardigden van monumentenorganisaties en politici mededeling. Ondanks de beleidsvoornemens op de langere termijn en het beschikbaar stellen van extra geld, blijft het noodzaak om waakzaam te zijn. 4

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1995 | | pagina 6