8 verzocht, het tweede, waarbij een breedere brug in de plaats der bestaande zou komen, te doen uitvoeren. Sedert echter zijn door drie bij Heemschut aange# sloten lichamen, als de Maatschappij tot bevordering der Bouwkunst, de Bond van Nederlandsche Architecten en de Vereeniging tot verfraaiing te Haarlem, verschillende andere plannen ingediend, welke, door aan het verkeer een andere richting te geven, de poort geheel in haar tegenwoordigen toestand laten bestaan, en'dus de voorkeur verdienen. Van de Maatschappij tot bevordering der Bouwkunst werd een verzoek ontvangen, om haar pogen tot het verkrijgen eener betere bebouwing van het Damplein te Zaandam te willen steunen. Aan den Raad der Gemeente werd een adres gericht, doch als antwoord daarop kwam 12 April 1912 de mededeeling „dat redenen van finantieelen aard, voor Zaandam van zeer overwegend belang", den Raad hadden doen besluiten, een meer esthetisch bebouwingsplan niet te aanvaarden. Uit Wijk=aan=Zee ontvingen wij de mededeeling, dat het Gasthuis of Oude Mannen en Vrouwenhuis zou worden gesloopt. Aan den Raad der Gemeente Wijk#aan#Zee en Duin verzochten wij, te willen bevorderen, dat het nieuw te bouwen gesticht aan zekere eischen van schoonheid zou voldoen, en dat de gevelsteen van 1628 bewaard zou blijven. Wij mochten van den Raad de mede# aeeling ontvangen, dat ons verzoek aan het bestuur van het gesticht was overgebracht. Pogingen, gedaan om de ontsiering door reclames van de om het sportterrein te Zwollerkerspel geplaatste omheiningen te voorkomen, hadden niet de ge# wenschte uitkomst. De burgemeester toch berichtte, dat hij krachtens geen voorschrift het bestuur van de Naamlooze Vennootschap „Sportterrein Zwolle" kon beletten, die reclames aan te brengen. Echter zou er op worden gelet, dat bij het beschilderen zooveel mogelijk met de omgeving rekening zou worden gehouden. Van het Gemeentebestuur van Zandvoort kwam een verzoek in, om advies te willen geven omtrent het uiterlijk van een in die gemeente te bouwen watertoren. Aan dit verzoek zal worden voldaan. De ontwerpen voor huizen, die te Monnikendam en te Br oek=in= Waterland gebouwd zouden worden, werden aan Heemschut ter beoordeeling gezonden. Ofschoon het niet gelukt is, de eigenaars van de gegrondheid van alle bemer# kingen te overtuigen, werd toch bereikt, dat althans enkele tegen de ontwerpen geopperde bezwaren werden opgeheven. Het doortrekken der tramlijn Rotterdam—Zierikzee over Renesse en Haamstede tot den Burg gaf aan Heemschut aanleiding, den Minister van Waterstaat te verzoe# ken, aan de Tramweg#Maatschappij de verplichting op te leggen, bij het aanleggen der lijn zooveel mogelijk het houtgewas te sparen en, op de plaatsen, die zich daartoe leenen, als afscheiding begroeide dijkjes te maken, gelijk zij van oudsher op het eiland Schouwen worden toegepast. Bovendien werd de Maatschappij er op gewezen, dat westelijk Schouwen juist om zijn landschapsschoon bezocht wordt, zoodat het in het belang van het verkeer zal zijn, te zorgen, dat geen ontsiering plaats vindt en dat vooral de wachthuisjes in het landschap passen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1912 | | pagina 8