17), doch volgens Stavorinus, die wij in hoofdstuk III 2 aanhaalden, was, wat deze noemt: een dubbel huis, zeldzaam. Bij de verdere ontwikkeling in de achttiende eeuw en later, zien wij echter de symmetrische plattegrond overheersen. Het is mogelijk, dat dit een gevolg is van de stijlontwikkeling in Nederland, welke zich onder Italiaanse invloed in classicis tische richting bewoog. Het is echter misschien ook niet te gewaagd hier Javaanse invloed te veronderstellen. De veranderingen in stijl, welke in het vaderland optraden, bleven in verschillende details niet zonder invloed. Was bij de toepassing van het, voor het tropische klimaat zo geschikte, rottanraam, Indonesische invloed te bespeuren, het omstreeks het begin der achttiende eeuw in zwang komende schuifraam is weer duidelijk een gevolg van de ontwikkeling der bouw kunst in Holland. In hygiënisch opzicht was dit zeker geen vooruitgang. J. A. Duurkop schrijft dan ook (Verhandelingen Bataviaasch Genootschap 1780 II, blz. 493): „Maar niets heeft eindelijk den doortocht der lucht meer gestremd, dan de Engelsche schuiframen, vooral dezulke, die alleen van onder naar boven en halfwegen kunnen opgeschooven worden." Aan de gevels der buiten de oude veste gebouwde landhuizen is de invloed der successievelijk tot Nederland doorgedrongen Franse stijlen te herkennen. Op de pilasters aan de voorgevel van het landhuis „Weltevreden" werd reeds gewezen. Aan de fraai gesneden bovenlichten van deuren (afb. 36), aan de versieringen van trapleuningen en balusters en aan de typische gesneden paneelvullingen in het onderste gedeelte van raamkozijnen (zie afb. 17), is echter oosterse, voornamelijk Chinese, invloed weer niet vreemd te achten. Vooral betreft dit de toegepaste kleuren: rood met goud. Europese en oosterse invloeden zijn te onderkennen aan de opzet en plattegrond van het landhuis. Het hoofdgebouw, ge flankeerd door meestal enigszins naar voren springende vleu gels of paviljoens, der grotere landhuizen, met de symmetrisch langs een hof aan de achterzijde geplaatste bijgebouwen, is een opzet, welke teruggaat naar de onder Franse invloed in het Vaderland gebouwde voorname buitenhuizen. Het huis van Reinier De Klerk, dat later tot Landsarchief werd ingericht, 135

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1954 | | pagina 138