men achteraf aan deze wijken de nodige stedebouwkundige uitrusting (planmatig aangelegde wegen en leidingstelsels) moest geven. Bezien we verder onze fig. 2 en het kaartje van het hoofdwegenstelsel, dan merken wij op, hoe de uitleg der stad in zuidelijke richting, links en rechts van de Tjiliwoeng, feitelijk zonder onderling verband, in de richting van de, eveneens vrij oude, vestiging Meester Cornelis, plaats vond. Reeds werden enkele dwarsverbindingen tussen deze stads gedeelten aangelegd. Deze moeten echter nog worden uitgebreid. De wijk Gondangdia, ten zuiden van het Koningsplein ver toont een verwarde wegenaanleg. Belangrijk beter is de ten zuiden daarvan gelegen wijk Menteng, met als centrum een fraai plein, op het knooppunt van noord-zuid en west-oost lopende boulevards. Ten zuiden van het oost-west lopende bandjir-kanaal (dat kort na de eerste wereldoorlog werd gegraven ter definitieve verbetering van de waterafvoer te Batavia) en in westelijke richting naar Kebajoran, voorbij het landhuis Grogol, liggen mooie mogelijkheden voor verdere stadsuitbreiding. Het is begrijpelijk, dat deze extensieve stadsgroei met, in op zet uitgesproken tuinstad-karakter, grote technische moeilijk heden op verkeersgebied en ten aanzien van de in moderne tijd onontbeerlijke leidingstelsels met zich moest brengen. Het is zeer te betreuren, dat men de electrische en de telefoon-leidin gen meestal bovengronds heeft aangebracht, hetgeen een ern stige ontsiering van het stadsbeeld betekent. Zoals in het volgende hoofdstuk zal worden uiteengezet, ver oorzaakt de spoorlijn langs Koningsplein-oost wel stedebouw kundige moeilijkheden, die echter opgelost kunnen worden, zij het met belangrijke financiële offers. Er is een tijd geweest, waarin er aan gedacht werd, de lijn langs het Koningsplein te verwijderen en het hoofdstation in de lijn beoosten Pasar Senèn te leggen. Dit hoofdstation zou dan echter te excentrisch komen te liggen. Het is thans niet meer denkbaar, dat de lijn langs Koningsplein-oost zou kunnen worden opgeheven, want behalve dat het hoofdstation daar prachtig centraal gelegen is, vervult deze lijn een belangrijke functie in het locale verkeer, welke de tram nooit heeft kunnen overnemen. 132

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1954 | | pagina 135