zijden dakschilden en omlopende uitsteker. De voorgevel had vier ramen en in het midden een fraai bewerkte deur met kunstig gesneden bovenlicht, waarin een pijlenkoker, gekruisd met een zwaard is opgenomen. Tussen de vensters is de gevel met lisenen vesierd, die bestaan uit horizontale uitspringende blokken. Aan de binnenzijde waren de vensters, evenals in menig rijk uitgevoerd huis, voorzien van kunstig k jour be werkte blinden. Was dit gebouw voor muziek-uitvoeringen bestemd of voor samenkomsten? Dergelijke feestgebouwtjes werden wel bij de landhuizen opgericht. Een zeer grote stond b.v. bij het landhuis Weltevreden. Later werd het gebouwtje van Kircher door een machinefabriek in gebruik genomen. Het bestaat thans nog, zij het in zeer verwaarloosde toestand. Tegen het gebouw staat aan de wegzijde nog een koepelvor mige uitbouw, welke waarschijnlijk van latere datum is. Deze uitbouw was een badhuisje, dat door een leiding met Molen vliet verbonden was. Bij de bespreking van de meubilering en inrichting der wonin gen in het voorgaande hoofdstuk, werd opgemerkt, dat na 1750 het ebbenhout voor meubels niet meer in zwang was. Omstreeks het einde van de achttiende eeuw werd meer en meer het djatihout (gevernist) voor de meubels gebruikt. Mis schien is dit ook te wijten aan de activiteit der Japara'se residenten, die met slecht of niet betaald werkvolk een meu belmakerij in het groot dreven voor de Batavia'se markt. Omstreeks 1750 ging men veelal het meubelhout verven. Spe ciaal de Chinees kende het geheim van het aanbrengen van een buitengewoon hard, onverwoestbaar vernis of lak. Diep wijnrood met goud werden de geliefde kleuren. Ook voor het schilderen van de houtwerken der woonhuizen, vooral van de rijker uitgevoerde, werd deze kleurencombinatie veel toege past. Zeer waarschijnlijk mag hier gesproken worden van Chinese invloed, welke door de in deze periode heersende zucht naar weelde, gaarne werd aanvaard. Deze zelfde zucht naar weelde verlangde gemakkelijker meubelvormen, dan die van de zware, strakke ebbenhouten meubelen der vooraf gaande periode. De invloed der door tussenkomst van het Vaderland bekend geworden Franse meubelstijlen, werd nu 100

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1954 | | pagina 103