zijden dakschilden en omlopende uitsteker. De voorgevel had
vier ramen en in het midden een fraai bewerkte deur met
kunstig gesneden bovenlicht, waarin een pijlenkoker, gekruisd
met een zwaard is opgenomen. Tussen de vensters is de gevel
met lisenen vesierd, die bestaan uit horizontale uitspringende
blokken. Aan de binnenzijde waren de vensters, evenals in
menig rijk uitgevoerd huis, voorzien van kunstig k jour be
werkte blinden. Was dit gebouw voor muziek-uitvoeringen
bestemd of voor samenkomsten? Dergelijke feestgebouwtjes
werden wel bij de landhuizen opgericht. Een zeer grote stond
b.v. bij het landhuis Weltevreden. Later werd het gebouwtje
van Kircher door een machinefabriek in gebruik genomen.
Het bestaat thans nog, zij het in zeer verwaarloosde toestand.
Tegen het gebouw staat aan de wegzijde nog een koepelvor
mige uitbouw, welke waarschijnlijk van latere datum is. Deze
uitbouw was een badhuisje, dat door een leiding met Molen
vliet verbonden was.
Bij de bespreking van de meubilering en inrichting der wonin
gen in het voorgaande hoofdstuk, werd opgemerkt, dat na
1750 het ebbenhout voor meubels niet meer in zwang was.
Omstreeks het einde van de achttiende eeuw werd meer en
meer het djatihout (gevernist) voor de meubels gebruikt. Mis
schien is dit ook te wijten aan de activiteit der Japara'se
residenten, die met slecht of niet betaald werkvolk een meu
belmakerij in het groot dreven voor de Batavia'se markt.
Omstreeks 1750 ging men veelal het meubelhout verven. Spe
ciaal de Chinees kende het geheim van het aanbrengen van
een buitengewoon hard, onverwoestbaar vernis of lak. Diep
wijnrood met goud werden de geliefde kleuren. Ook voor het
schilderen van de houtwerken der woonhuizen, vooral van de
rijker uitgevoerde, werd deze kleurencombinatie veel toege
past. Zeer waarschijnlijk mag hier gesproken worden van
Chinese invloed, welke door de in deze periode heersende
zucht naar weelde, gaarne werd aanvaard. Deze zelfde zucht
naar weelde verlangde gemakkelijker meubelvormen, dan die
van de zware, strakke ebbenhouten meubelen der vooraf
gaande periode. De invloed der door tussenkomst van het
Vaderland bekend geworden Franse meubelstijlen, werd nu
100