MIDDELEEUWEN EN RENAISSANCE V erscheiden en veelvoudig zijn de materialen, waar over de kunstenaar beschikt om vorm te geven aan zijn scheppende gedachten, maar weinig zo edel als het zacht glinsterende metaal: zilver. Welk kunstnijvere heeft tot zijn beschikking zulk weke en toch vaste, zulk buigzame en toch stevige materie? En hoevele technische mogelijkheden verschaft het zilver niet? Zilver kan gehamerd worden in krachtige vormen, maar ook in dunne fragiele platen, het kan gedreven worden in vloeiende omtrekken met relief ornamenten of de gladde oppervlakte kan verlevendigd worden door ge graveerde composities. Een hoge glans kan bereikt, maar zijn schittering kan eveneens getemperd worden. Zilver weerkaatst het licht op zachte wijze en wanneer vermengd met ander metaal, varieert de kleur in ver schillende nuances. Het is geen wonder dat kunstenaars gevoelig voor vorm, kleur en licht de eigenschappen van dit edel metaal waardeerden en dat de kunst van de edelsmid naast die van de schilder in Nederland tot grote bloei kwam. Maar ook de schilder waardeerde de kunst van de edelsmid en beeldde zijn gedreven voorwerpen af op de stillevens in de XVIe en XVIIe eeuw. Ook vroeger, in de XlVe en vooral XVe eeuw had de schilder plezier de figuren der drie Koningen sierlijke geciseleerde schalen, dozen of vazen in de handen te geven. Geertgen tot St. Jans b.v. beeldde deze minutieus en met liefde af, op zijn schilderij „de Aanbidding der Koningen" (Rijksmuseum, Amster dam). Of deze voorwerpen in Nederland gemaakt wer den, blijft nog een vraag. In Europa waren bepaalde kunstcentra in de Middeleeuwen, vanwaar de kerkelijke voorwerpen uitgevoerd werden naar andere minder ge lukkige landen; daar dezelfde Romaanse of Gothische 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 7