toch gevormd uit motieven van het XVIIe eeuwse kwab ornament evenals de sierlijke bekroning, samenge steld uit verschillende compartimenten, zoals Lutma alleen deze ontwierp, maar die reeds de XVIIIe eeuwse rocailles doen vermoeden. Slechts een kunstenaar van grote bekwaamheid en gevoel voor stijl kon in deze ver scheidenheid van motieven, die eenheid en schoonheid bereiken, die verleden- aan tegenwoordige tijd bonden. De zoon heeft het ontwerp van zijn vader met graveer- naald in het koper vastgelegd; de gravure bevindt zich in het Rijksprentenkabinet (afb. 50). Zijn ontwerpen en modellen stelde Lutma ook voor andere kunstenaars beschikbaar door het uitgeven in 1654 van een verzameling gravures de oude model boekjes die hij noemde: „Verscheyde snakerijen, dienstich voor Goutsmits, Beelthouwers en alle die de Const beminnen" (afb. 48), of een andere uitgave van een jaar vroeger: „Veelderhande Nieuwe Comparte- mente". Deze ornamentale ontwerpen werden gegraveerd door Jacobus Lutma, zoon van de edelsmid (afb. 48). Gedurende zijn leven vond Lutma waardering, zowel in de kring van zijn vakgenoten als van schilders en dich ters. Vele malen werd hij tot overman van het gilde gekozen, schilders beeldden de karakteristieke en sym pathieke kop af, dichters bezongen hem als edelsmid en als edel mens. Dit's Lutma, die door kunst en onbesprooken leven Wel duizent duizenden ghedaanten heeft gedreeven In 't goud en zilver en in 't menschelijk ghemoet Gheen wonder, dat zijn gheest dan alle gheesten voed 1) Op het portret, dat de zoon van zijn vader in opus malleï (hamer-techniek) maakte, zijn verschillende ver zen gewijd o.a. door Schelte in zijn Rijmwerken blz. 1005: Wat gaat in kooper nu de zoon zijn Vader maaien Hij leeft door eigen konst in edeler metalen. H. F. Waterloos: Op d'afbeelding van Johannes Lutma, Hol- landsche Parnas, Amsterdam 1661, blz. 321. 47

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 45