32 Adam van Yianen's geboortejaar is niet met zekerheid bekend, vermoedelijk omstreeks 1565; de kerkboeken geven de eerste betrouwbare gegevens omtrent zijn leven; zij melden o.a. zijn eerste huwelijk in 1593 en zijn tweede in 1598. De gildeboeken vertellen dat Adam in 1598 als meester in het zilversmidsgilde te Utrecht, zijn geboorteplaats, werd opgenomen en dat hij verscheidene keren tot de hoofdlieden behoord heeft1). In tegenstelling tot zijn oudere broeder bleef hij te Utrecht, waar hij slechts indirect de invloed der Ita lianen onderging. Was zijn ornamentale drijfwerk eerst niet vrij van renaissance reminiscenties, na 1614 paste hij de nieuwe vormen vrijer en meer begrepen toe; en later wist Adam zelfs allerlei verrassende oplossingen en variërende motieven in het glanzend metaal te drijven, zo dat hij beschouwd werd, en nog wordt, als één der voor naamste meesters van het kwabornament. Het grote ver schil in stijl in het drijfwerk, gesigneerd met het mono gram van A,V.V., was reeds allen, die zich met het Nederlandse zilver bezig hielden opgevallen, waardoor velen er toe kwamen twee Adam's van Vianen te ver onderstellen. Vergelijkt men o.m. de schaal in het Victoria Albert- museum te Londen, die gesigneerd is en van 1612 dateert (afb. 33), met de schaal in het Centraalmuseum te Utrecht van 1620 (afb. 32), dan valt het verschil in stijl sterk op. Tegenwoordig ziet men dit verschil meer als het werk van één kunstenaar, die in de kentering der stijlen, renais sance en barok, leefde en waarin dus zijn reliëfs en ornamentiek van het vlakke, picturale, later naar het bewogene, sculpturale, neigden. In drie, eigenlijk vier groepen, als zijn gravures mede- gerekend worden, zou het werk van Adam ondergebracht kunnen worden. Uit de eerste jaren van zijn meester schap is geen drijfwerk van hem bekend, wel enige gra- Jkvr. C. H. de Jonge: Adam van Vianen. Oud-Holland 1937.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 30