Museum door Andries Grill van 1641, waar de renais sance stam vervangen wordt door een op een ton zittend Bacchus figuur,terwijl de driezijdige voet het kwaborna ment, geïnspireerd door Adam van Vianen, vertoont1). Hoewel niet bepaald tot voorwerpen voor volksgebrui ken bedoeld, moge hier de aandacht gevestigd worden op een vorm van bekers of ook wel doosjes in Nederland door de kunstnijveren ontworpen. In Delfts aardewerk vooral diende de vogelwereld de ceramist als voorbeeld; dozen als zittende kippen, bekers als kraaiende hanen of als papegaaien komen vrij veel voor; in zilver is dit wel minder het geval, maar de XVIIe eeuwse Dordtse edelsmid, die met H.B. tekent, scheen zich speciaal op het drijven van deze gevleugelde dieren toe te leggen en hij overtrof zijn kunstbroeders de ceramisten, zowel wat modelé als wat uitvoering betreft. Van hem zijn o.m. bekend een eend in de collectie van het Rijksmuseum, een haan in het museum Cinquantenaire te Brussel2), een vogel in het British Museum te Londen, en een haan in particulier bezit (afb. 21). De onbekende Dordtenaar geeft het karakter van het dier op wonderbaarlijke wijze in zilver weer, terwijl de bewerking der veren, van de slappe zwemvliezen tussen de tenen van de eend en de typische houding van elke vogel meesterlijk door hem zijn begrepen en uitgevoerd. 1Voor afb. zie H. E. van Gelder: Mededeelingen v. d. Dienst v. Kunsten en Wetenschappen der Gem. 's-Gravenhage. 1937. 2) Door Jkvr. A. Barones van Harinxma thoe Slooten hierop opmerkzaam gemaakt. 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 25