De herbouw van de 86 m hooge slierspits boven den koepel bleef tot de vrome wenschen be- hooren. Merkwaardig is, dat, zoodra de rust wederkeerde en de herstellingen voltooid waren, men weer met nieuwen moed voor de prachtigste en meest smaak volle werken opdracht gaf, die, hoewel in den renais- sance-stijl uitgevoerd, de statige Gothische omgeving niet verstoorden, om de eenvoudige reden dat de preekstoel, het oxaal en het orgel ware meester stukken waren. Zoo wist Le Nole in 1594 den in Frangois I-stijl ge- beeldhouwden preekstoel, die door slanke kolonetten wordt gedragen, zeer verticale vormen te geven. Hij staat nog even onder den invloed der Gothiek, maar ademt den geest der Italianen. Het volmaakte snijwerk der zeshoekige kuip behoort met dat der koorbanken van Dordrecht tot het beste, wat in den vroeg-renaissancestijl in Nederland werd vervaardigd. De zes plinten vertoonen ons de Bergrede, de prediking van St Paulus in den Areopaag te Athene, de prediking van St Andreas, den martel dood van St Johannes en het eerste sermoen van Petrus. Dr Galland noemt den kansel den prachtigsten der XVIe eeuw. Op den hoogen troonhemel, die een viertal verdiepingen telt, staan de beelden van Christus, Mozes, de Vier Evangelisten en Kerkleeraren. De trap dateert uit de 19e eeuw. Het eerste oxaal werd in 1566 door den beeldenstorm van zijn beelden beroofd. De koepeltorenbrand van 1584 vernielde de rest. Van 1610 tot 1866 sloot het prachtige jubé, een kunst juweel van marmer, albast, toefsteen en brons van 78

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 94