door den arbeid van vrije menschen en bij tusschen- poozen; een gansche dynastie van geesten volgde zich in haar op en ieder heeft onbevangen zijn spoor in haar achtergelaten. Zij deelen in alles het lot harer gemeente, bloeiden of kwijnden met haar. Op de grondslagen der tegenwoordige St Janskerk hebben achtereenvolgens drie kerken gestaan. De eerste behoort tot een tijdstip dat in het duister schuilt (1200) en werd opgericht als een bedehuis in Romaanschen stijl, „God en St Jan ter eere", met een toren in rooden baksteen; de tweede dankt hare wording aan de groote godsdienstige herleving der dertiende eeuw (1280), en werd een grootsche Gothie- ke hoofdkerk in zandsteen. De Bossche bouwmeester Marcilius reisde daarvoor naar Amiens; de laatste ontstond in de gulden eeuw der Bourgondische her togen (1419). Omstreeks 1200 zijn de Nederlanden als staat gefun deerd met rechtspraak en geordend staatsbestuur. De grondlegging der steden en der burgerschap oefen de den grootsten invloed op den kerkbouw uit. Ziele- leven en volksleven waren op het krachtigst ontwikkeld en ondernamen de reusachtigste werken. De maatschappij trad een nieuwe periode binnen. De steden legden de grondslagen eener eerlijke en ge duchte macht. De Vorst beijverde zich het volk op te beuren en de welvaart tot bloei te brengen en de Kerk heeft nimmer meer invloed ten goede kunnen uitoefenen dan in die tijden. De maatschappij, een maal teruggevoerd naar een godsdienstige levens beschouwing, koos zich een nieuw doel, waarop al hare krachten zich vereenigden in den kerkbouw. De stad die zoo ruimschoots deelde in al den voor spoed van haren tijd en in een zoo vurig opgewekten 70

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 86