De 17e-eeuwsche gebeeldhouwde schouw is gemaakt naar het ontwerp van Jacob Roman. Op de burgemeesterskamer de oude Gaffelkamer vullen twee groote doeken van 1647 en 1649 van Van Thulden den zuidelijken wand. Zij stellen voor de poging der Brabantsche steden om zitting te krijgen in de Regeering der Vereenigde Nederlanden, en een Alle gorie op de Hooge Vierschaar van 's-Hertogenbosch. Een kloeke wildeman, tenant van het stadswapen, rust boven de schouw wat uit, terwijl twee leeuwen, een voorstudie of mogelijk ook een détail copie van het schilderij van Rubens, het Huwelijk van Maria de Medicis en Henri IV, dat in het Louvre prijkt, het contact accentueeren, dat Van Thulden in de ateliers van Rubens vormde. Zoo zijn er meer schoone zaken te bewonderen. Gobelins van den Dclftenaar Van der Grunt in de Raadzaal (1700), goudlederen wandbekleeding in Louis XIV-, Regence- en Lodewijk XV-stijl in de wethouderskamers en de oude trouwzaal, waarbij men de ontwikkeling en aaneensluiting der diverse stijlen zeer goed kan volgen. Gebeeldhouwde schouwen in de Lodewijk- en Regence-stijlen met passende voor stellingen als Curius Dentatus, die zich door de Sam- nieten niet liet omkoopen en „de Liefde"deze laatste door A. Schouwman, van 1740; verder een echte „Moreelse", een herdersknaap voorstellend; een vol ledige Oranje-Galerijdiverse Magistraten uit de 17e, 19e en 20e eeuw. Een „Beerstraten" van 1665, de markt en het stadhuis voorstellende, op advies van Victor de Stuers in de '8oer jaren aangekocht voor... f 60,i8e-eeuwsche eiken lambrizeeringen, 17e- eeuwsche betimmering in de oude trouwzaal met Vlaamsche of Brabantsche zolderbetimmering in 102

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 126