Maar ook het muzikale gedeelte werd niet vergeten. Steeds had de St Janskerk een kostelijk klokkenspel, dat bij diverse branden smolt of barstte, maar telkens weer nieuw leven kreeg, laatstelijk in 1925 toen Gillet en Johnston te Croydon het meest uitgebreide (53 klok ken) en meest valsch klinkende carillon van Nederland op een schoone Hemony-klok na (als toongever) om- goten in 42 klokken en door een ,,Caruso"-timbre dit spel tot een der klankrijkste en zuiverste van Nederland maakten. Sedert dien kan, eerlijk gezegd, het carillon van Amsterdam door zijn onzuivere stemming ons niet meer bekoren. De ooren der Bosschenaren zijn door Gillet en Johnston te veel verwend. In den stadhuistoren van 's-Hertogenbosch hangt een pittig carillon in bescheiden omvang van 23 klokken. Het laat zich in hooge frissche tonen hooren. Ieder uur en ieder half uur. De klokken zijn van Frans Hemony en Melchior de Haese. De ruiters rijden dus altijd met begeleiding van muziek. Zoodra de eerste klokketonen weerklinken, zetten ze den aanval in. Maar er gebeurt nog meer als de klok slaat en het carillon zich doet hooren. De combinatie van tij daanwij- zing en muziekuitvoering laat nog een geweldig „Hor loge" loopen in het plafond in de raadzaal, welk uur werk niet alleen uur en minuut, maar ook den datum aanwijst, terwijl een derde aftakking een uurwerk in de burgemeesterskamer op gang brengt. Zoo heeft men dus in één weldoordachte combinatie als „manus van alles" uurwerk in den toren, carillon, Perdjes, Horloge in de raadzaal en klok in de burgemeesterskamer. Dat alles dateert van 1670 of ouder datum en sinds dien tijd maken ze hier geen laatste oordeelen en kostelijke uur werken of „Perdjes" meer, maar bakken ze koek. Veel ouder nog dan deze uurwerkcombinatie is de 97 Heemschut 21-7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 121