schip, dat met volle zeilen het ruime sop gaat kiezen. Symbool van den wereldhandel. De windvaan van den Utrechtschen Dom vertoont St Maarten, die zijn mantel deelt met den bedelaar. Het is het symbool der naastenliefde. En zoo zijn er tal van levende en sprekende voorbeelden, die de aandacht waard zijn. Wij kennen als windvanen de laatste eeuwen niets anders dan hanen, met hier en daar een kip er tusschen. Onder de Maas ziet men op 15e en 16e eeuwschc gebouwen als windvanen „wilde beesten koppen", mogelijk om kwaad volk angst aan te jagen en het op een afstand te houden. De wind vaan van het Bossche Stadhuis vertoont een wilde beestenkop. In Helvoirt wijst een hengstenboer, door een stoeren dekhengst als windvaan op zijn stal te zetten, zijn clientèle den weg. Als algemeen en kosteloos amusement had 's-Her togenbosch in de St Janskerk het spel van het laatste oordeel, een allegorische voorstelling van het jongste gericht, dat door een mechanische inrichting in be weging werd gebracht. Het zou in 1543 vervaardigd zijn door Pieter Wouters, volgens anderen door Mathijs Serinnen of door zekeren Soerendonck, en door dezen aan de kerk geschonken zijn. In 1854 afgebroken, werd de kast tot brandhout geslagen en 't mechaniek en het torentje met 2 gespaarde beelden voor drie gulden aan een ijzerkoopman verkocht (Sic transit...). Het Provinciaal Genootschap kocht het torentje en de beelden voor 10,—, waar het nog heden te kijk staat. Als mechaniek van de tweede orde heeft 's-Hertogen bosch op het stadhuis „De Perdjes". Sedert de „Perd- jes" is op menig gebied de fantasie helaas uitgedroogd of doodgebloed. 96

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 118