plastiek van het choorgestoelte betrekkelijk veel ge spaard is gebleven. Men had het blijkbaar meer op de altaren gemunt. Zoo zijn ook de reliefs der choor- afsluiting, die uit de eerste helft der 16e eeuw date eren, tijdens den beeldenstorm den dans ontsprongen. Men ziet er kunstig afgebeeld de scènes van Jonas en den walvisch, Jozef door zijn broeders in den put neer gelaten, het Offer van Abraham, de aanbidding van de koperen slang in de woestijn, den Kruisdood en andere bijbelsche tafereelen. De reeks koperen spijlen, in eiken binten gevat, geven aan de choorafsluiting een zeer bijzonder en voornaam cachet. De zes nieuwe altaren in de straalkapellen in neo- Gothieken stijl hoe goed bedoeld ook steken sterk af bij het z.g. altaar van Heeswijk, dat in de meest noordelijke kapel, dank zij de bemoeiing van wijlen Dr P. J. H. Guijpers, is opgesteld. In 1902 werden de kunstschatten van het kasteel van Heeswijk door de Erven van Baron van den Bogaerde van Ter brugge onder den hamer gebracht. Het Rijk kocht voor 13.000,een i5e-eeuwsch altaar uit de Antwerpsche school, afkomstig uit het dorp St Anthonis. Dr Guypers spande zich er voor dit altaar voor de St Janskerk, in welker omgeving het volkomen past, te verkrijgen, en zoo werd het Kerk bestuur door het Rijk in staat gesteld dit pronkstuk voor den aankoopprijs over te nemen op voorwaarde, dat het onafgebroken voor het publiek tentoongesteld zou worden. Deze belangrijke aanwinst is van zeer groote be- teekenis, want ze geeft ons een voorstelling al is het dan een zeer zwak beeld van de artistieke weelde, die in de 15e en 16e eeuw in de St Janskerk stond te pralen, waar niet minder dan 52 altaren, 84

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 102