Een enkele doode herrijst uit zijn graf en gaat in knielende houding opwaarts. Men ziet de lichtschuw heid der oogen zeer duidelijk uitgedrukt. De wanhoop van een ter helle verdoemde spiegelt zich af op de verwrongen gelaatstrekken. Dit laatste oordeel, in zeer schoon houtsnijwerk weer gegeven, waarmede een oppervlakte van nauwelijks i m2 gemoeid is, is in zijn soort niet minder grootsch en spreekt niet minder duidelijke taal dan het in ont zaglijk verband door Michel Angelo opgezette jongste gericht in de Sixtijnsche kapel te Rome. Bij volkomen beheersching der techniek geeft vooral de levendige en sterk menschelijke uitdrukking der afbeeldingen hooge kunstwaarde aan dit choorge- stoelte, waarvan de wangstukken in een dubbelen looverkrul zijn gevat. Verderop ligt Noach te slapen in een wijnroes. Zijn groote veerijkdom wordt voorgesteld door één enkel schaapje. Hier wederom „pars pro toto", en de hoeveelheid geestrijk vocht, die Noach den roes bezorgde, wordt door één druiventros weergegeven. Bijzonder levendig en natuurlijk zijn de drie zangers, kennelijk als de hooge, midden en baspartij op het meest oostelijk dekstuk aan de Epistelzijde. Het meest westelijke dekstuk doet duidelijk zien dat, toen Christus in den palmhof neergeknield zijnen Vader smeekte den lijdenskelk aan Hem te laten voorbijgaan, de drie geliefde Apostelen die Christus vergezelden, in zeer diepen slaap gevallen waren. De groote tegenstelling tusschen den biddenden Christus en de in slaap verzonken Apostelen komt in dit plastiek zeer sterk naar voren. Dat de beeldenstorm een brute uiting van razende woede en vernielzucht was en er zonder systeem te werk werd gegaan, blijkt uit het feit, dat van de 83

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1950 | | pagina 101