veelal onberispelijk, de tegel, het glazuur, de beschil
dering, de kleur. Met deze goede eigenschappen moet
iets schoons te maken zijn, mits men de kunstenaar vrij
laat en hem niet voorschrijft wat erop moet staan, hoog
stens enige aanwijzingen geeft.
De industrie van dergelijke tableaux gaat nog steeds
door, neemt eer toe. Bij bezoek aan een aardewerk
fabriek ziet men er steeds enige in uitvoering. Dan kan
men ook genieten van de voortgezette fabrikage van
schotels, serviesgoed en wandtegels.
De Nederlandse industrie van aardewerk en tegels op
oeroud fundament gegrondvest, kan en zal weder iets
goeds maken, dat zich aansluit bij de eisen van de tijd.
Juist nu de wereld zucht onder de gevolgen van een
algemene oorlog en Nederland vraagt om eigen pro
ducten, maakt de aloude gleibakker weer een kans, ge
holpen door electriciteit, laboratorium en kunstzinnige
tekenaars.
In de laatste jaren worden door een groep kunstenaars,
verbonden aan de Limburgse fabriek te Tegelen, klein
model relieftegels vervaardigd met bruine fond en wit
te voorstelling, welke alleen als siertegel te gebruiken
zijn.
Als een begin daarvan zijn voornoemde tegelschilde
rijen te noemen, waarbij een nieuwe techniek wordt toe
gepast, namelijk relief. Beziet men de tegelschilderijen,
zowel die uit Delft als die van Gouda, dan zijn de tegels
niet meer vlak, zoals ze eeuwenlang geweest zijn, maar
hebben relief. Laat men de lelijkheden door gedwongen
opdracht buiten beschouwing, dan zijn deze tableaux
knap van techniek en kteur en soms ook van ornament.
Als een tweede voorbeeld gelden de wapentegeltjes,
welke sedert een aantal jaren koopwaar zijn, met de
wapens van steden en provinciën in heraldieke kleuren.
Ook deze tegels zijn niet vlak, doch anders dan de ge
noemde tableaux. De grenslijnen der versiering zijn
verhoogd, zodat de kleuren (overdreven gezegd) in
bakjes blijven. Vooral het goede rood en het goud treft
71