(palende aan de gerechtszaal) is eveneens oorspron
kelijk. Het biedt een grote gelijkenis met het plafond
van de trouwzaal van het stadhuis (begin 18e eeuw).
De gerechtszaal is een buitengewone ruimte. Een
monumentale schoorsteenmantel, aangepaste bemeu
beling, een decoratieve zoldering en de muurschil
deringen van Karei Boom, met onderwerpen uit de
gerechtelijke geschiedenis van Turnhout, maken van
deze heerlijke zaal een juweeltje van Vlaamse barok.
Verschillende plaatsen en gangen zijn versierd met
schilderijen in bruikleen afgestaan door het Museum
voor Schone Kunsten van Antwerpen.
Op de zolderverdieping van de zware hoektoren
vinden we nog de folterkamer in haar oorspronke
lijke toestand (echter zonder de foltertuigen)met er
omheen de enge gevangeniscellen
Stadhuis
De marktruimte wordt gebroken door het vroegere
raadhuis of schepenhuis, dat ook de sporen draagt
van een lange geschiedenis. Reeds in 1334 afgebrand,
werd het nadien herbouwd. De kap brandde af in
1548. In 1716 verwoestte opnieuw een brand het
gebouw en werd weder opgebouwd in de stijl van
66
Het beeldhouwwerk der restauratie werd uitgevoerd door
den beeldhouwer Amorgasti (o.a. al het beeldhouwwerk in de
gerechtszaal, de makelaar der grote inkompoort, de trappaal
van de trap naar het Vredegerecht) en de Turnhoutse beeld
houwer Napoleon Daems (o.a. de bas-reliefs boven de inkom
poort, werd gemaakt naar een oud verbrokkeld model dat
op de binnenkoer gevonden werd, de schoorsteen in de be
raadslagingskamer en de stenen leeuwkens in de trapplaats
naar het Vredegerecht en in de trapplaats naar de gerechts
zaal).