van O.L.V. Middelares J)De stations voor de buurt spoorwegen en de spoorwegen zijn hiervan groten deels de oorzaak. Anderzijds zullen we zien dat het kanaal de industrie naar zich toetrok en een sterk afgetekende grenslijn vormde voor de woningbouw. Langs de Elisabethlei werd de gasfabriek opgericht. De Guldensporenlei zal de spoorweg met de vaart verbinden en ook daar ontstaan verschillende indus trieën. Een industrie is voor bepaalde mensen een aantrek- kingspunt om er een woongelegenheid te zoeken. Het is merkwaardig vast te stellen dat de stad een belangrijke uitbreiding nam in de richting van de aangelegde vaart en spoorweg, maar dat de vaart in tegenstelling met de spoorweg de middel eeuwse „wal" scheen te vormen. De grondgesteldheid en de grondaanvullingen hebben zeker daartoe mee gewerkt, maar tot 1935 waren het praktisch alleen de boeren die over de vaart woonden, uitgezonderd de landhuizen die er werden gebouwd als „buitenver blijf" van enkele burgers. De Noord-Oostzijde van de stad nam haar uitbrei ding in een enkele richting; buiten de slecht aan gelegde Voorzorgstraat is de nieuwe parochie „Turn hout-Oost" één lintbebouwing langs de verkeersweg naar Tilburg. Langs de west- en zuidzijde van de stad werden de kazerne en het college der paters Jezuïeten gebouwd, die beiden een belangrijke invloed kunnen uitoefe nen op de verdere ontwikkeling der stad. 40 De parochie van O.L.V. Middelares is, gezien in verband met de ligging van de spoorweg, een parasitaire uitgroei van onze stad.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 38