van O.L.V. Middelares J)De stations voor de buurt
spoorwegen en de spoorwegen zijn hiervan groten
deels de oorzaak. Anderzijds zullen we zien dat het
kanaal de industrie naar zich toetrok en een sterk
afgetekende grenslijn vormde voor de woningbouw.
Langs de Elisabethlei werd de gasfabriek opgericht.
De Guldensporenlei zal de spoorweg met de vaart
verbinden en ook daar ontstaan verschillende indus
trieën.
Een industrie is voor bepaalde mensen een aantrek-
kingspunt om er een woongelegenheid te zoeken.
Het is merkwaardig vast te stellen dat de stad een
belangrijke uitbreiding nam in de richting van de
aangelegde vaart en spoorweg, maar dat de vaart
in tegenstelling met de spoorweg de middel
eeuwse „wal" scheen te vormen. De grondgesteldheid
en de grondaanvullingen hebben zeker daartoe mee
gewerkt, maar tot 1935 waren het praktisch alleen de
boeren die over de vaart woonden, uitgezonderd de
landhuizen die er werden gebouwd als „buitenver
blijf" van enkele burgers.
De Noord-Oostzijde van de stad nam haar uitbrei
ding in een enkele richting; buiten de slecht aan
gelegde Voorzorgstraat is de nieuwe parochie „Turn
hout-Oost" één lintbebouwing langs de verkeersweg
naar Tilburg.
Langs de west- en zuidzijde van de stad werden de
kazerne en het college der paters Jezuïeten gebouwd,
die beiden een belangrijke invloed kunnen uitoefe
nen op de verdere ontwikkeling der stad.
40
De parochie van O.L.V. Middelares is, gezien in verband
met de ligging van de spoorweg, een parasitaire uitgroei van
onze stad.