woning zijn de omlijstingen van ramen en deuren, de kroonlijsten en de versierde sluitstenen boven ramen en deuren verschillend. Voor hen die ver trouwd zijn met de architectonische prestaties van Taeymans, valt het niet moeilijk zijn werk uit dat van zijn tijdgenoten te herkennen. Zulks bewijst dat zelfs in de slechtste periode van de kunstgeschiedenis het werk van een waar kunstenaar steeds naar voren treedt. Maar Taeymans, de grootstadsmens, die zich uit Antwerpen in de kleine stad Turnhout kwam ves tigen, die als provinciaal architect van het arrondis sement Turnhout, 52 gemeenten, meestal kleine landelijke dorpen, in zijn gebied had, en daar ook voor de verschillende openbare besturen zijn kerken, scholen, pastorijen en gemeentehuizen moest bou wen, heeft nooit de geest van onze eenvoudige lande lijke Kempische architectuur begrepen. Hij was een man van zijn tijd, en het was een tijds verschijnsel dat de strenge soms brutale eenvoud van een landelijk bouwwerk, niet als architectuur werd beschouwd, vermits toen als architectuur slechts golden décor, effect, versiering en grootsprakerige nabootsing. Wat zou dan ook een eenvoudig lande lijk kerkje, een 17e eeuwse pastorij of een 18e eeuwse hoeve of onze oude Begijnhof-woningen kun nen gewaardeerd zijn. Zijn landelijke kerken missen de landelijke vormen taal. De diepere zin van de mooie landelijke oude kerken, zoals deze van Wortel, Vorst-Kempen, Min derhout, Oud-Turnhout, Weelde en meer andere heeft hem nooit aangegrepen. Hij brak de oude kerk te Oosthoven af, omdat hij 133

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 131