püntgevel in een neo-Vlaams-renaissance, en waar na de vorige oorlog een winkelpui werd geplaatst die geen verband houdt met de architectuur van de ver dieping. In 1893 volgde, nogmaals een woning in de Gasthuis straat N° 7. Hier ging Taeymans opnieuw zijn inspiratie zoeken in een Grieks-klassieke stijl, dus in dezelfde stijl waarin hij 23 jaar vroeger zijn woning op de Merodelei bouwde. In hetzelfde jaar komen dan in de Begijnenstraat weer twee naast elkaar gelegen woningen, namelijk N° 29 en N° 31, de laatste in een karakteristieke neo-Vlaams-renaissance, en met het opschrift „De ge kroonde schild" anno 1893; verder het bekende landhuis „Champs Elyssées" op de Antwerpse steen weg, een miniatuur-kasteeltje in neo-Vlaams-renais- sance. In 1894 volgen in de Otterstraatop de hoek van de Beekstraat de woning N° 34, in 1895 in de Paters- straat, drie naast elkaar gelegen woningen, N° 7 „Hier het bloemke", N° 9 „In den Draak" en N°. 11, „In het rooske". Deze drie gebouwen, steeds in neo-Vlaams-renaissance, getuigen van de vinding rijkheid en van de virtuositeit van de ontwerper. En in 1897 eindelijk op de Merodelei N° 41, juist naast zijn eerste woning N° 39 zijn laatste dus met een tijdverschil van 27 jaren. Deze laatste woning, in neo-Vlaams-renaissance, draagt als opschrift „Hier is 't de zonnebloem", anno 1897. In de laatste jaren van zijn bedrijvig leven zou Pieter Jozef Taeymans te Turnhout nog twee kerken en een kapel ontwerpen: namelijk de kerk van de Paters Minderbroeders in de Patersstraat, de kerk 129 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 127