geschaard. Het zuidelijk gedeelte geeft hij twee hoog-
opgaande, op brede basis rustende, trapgevels met een
vrij lage middenpartij, welke de verbinding vormt tus
sen deze woonhuizen. Tegelijk camoufleert hij door die
trapgevels iets van de twee vierkante, oudere traptorens.
Het noordelijk deel met de hoofdingang met juist
begrip recht tegenover een straat gebracht, zodat men
er goed zicht op heeft hield hij iets lager, doch bouw
de boven dit gedeelte een verdieping met combiessen,
met daarachter een boven het gebouw uitstekende, acht
kantige toren, waardoor het accent van het vooraanzicht
wordt verlegd. Het geheel maakt door dit alles een even
wichtige en schone indruk. Zelfs een open zijgevel ver
waarloost Keldermans niet. Hij ontneemt deze zijn droog
voorkomen door muurverdikkingen bij de schoorstenen,
terwijl hij, dank zij het aanbrengen van een fraaie arkel,
het oog een goed rustpunt weet te geven. Heel deze gevel
is uitgevoerd voor een gebouw, dat aan die zijde vrij
stond. Jammer genoeg is dat thans niet meer. Zo werd
het Hof van de Heren van Bergen een bouwwerk, dat als
voorbeeld van een laat-gothische herenhuizing in het
stadsbeeld, onder de Nederlandse monumenten een zeer
bijzondere plaats inneemt.
Weids liggen de huizingen gegroepeerd rond de grote
en kleine binnenplaats, waarlangs de toen open galerijen
een zuidelijke en intiem deftige sfeer zullen hebben ge
schapen.
De strakke arduinen kolommen der open galerijen met
de verbindende Tudorbogen, waarmee hij ook een an
dere kleur in het geheel brengt, geven tegenover de
langgerekte verticale lijn van de bovenbouw stellig een
luchtig accent. Aan de west-, oost- en noordzijde schen
ken de grote en kleine poortdoorgangen hem weer ver
schillende mogelijkheden. Door een andere plaatsing
84