iets aantrekkelijks, en sprak het van verloren schoon heid. Steeds krachtiger werd daarom aangedrongen op restauratie. Tussen 1930 en 1938 werd onder leiding van de archi tect J. van Heeswijk het stadhuis zijn oude schoonheid teruggegeven. In de gevel prijken nu weer twee beelden n.1. de Voorzichtigheid en de Rechtvaardigheid en in het poortgebouw een kleiner van Sinte Geertrui, resp. van de hand der beeldhouwers Andriesse, van Hal en van Dongen. De Gobertange steen waaruit de gevel is opgetrokken reageert in zijn kleur sterk op de weers- en luchtgesteld heid. Regen zowel als zon en maan geven de stadhuisgevel daarom een eigen teint, die niet nalaat indruk te maken zelfs op het onontwikkelde schoonheidsgevoel van een voudige mensen. Ondanks het plompe materiaal ver kreeg deze sobere, strakke gevel niet alleen een monu mentaal karakter, doch hij heeft tevens iets charmants. Het interieur heeft bij de restauratie mede een goede beurt gehad. Het bevat o.a. de monumentale in arduin gebeeldhouwde Christoffelschoorsteen in 1521 door Rombout Keldermans voor het Markiezenhof vervaar digd. Deze grijs-blauwe arduinstenen schoorsteenmantel, draagt in uitvoering en voorstelling het karakter van de overgangstijd, waarin hij gemaakt is (1522). De leeuwen hebben al enige natuurlijkheid, wat de invloed der Renaissance verraadt, de bundelpilasters met hun pina kels, welke de taferelen omlijsten, de drievoudige boog- segmenten met de gedrochten op de boogranden zijn nog geheel Golhiek. Het middenstuk heeft een voorstel ling van de grote volksheilige Sint Christoffel, die het Jezuskind door het water draagt. De middeleeuwen kennen deze heilige Reus als een der zeven (of veertien) 92

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 100