kwam, naar een zetel bij de schouw, het aan zijn bezoe ker overlatende de hem passende schoen aan te trekken. Een derde schouw uit een huis aan de Nieuwe Markt overgebracht naar het nu bij het museum behorende huis de 3 Haringen, Brink 59, brengt ons in de Empire- stijl. Het middenstuk vertoont een merkwaardig markt- tafereel, door de schilder N. Zonnenberg (17721822). Van de interieurs bij particulieren in de stad willen we hier slechts noemen een alleraardigst achterkamertje in het pand Brink 82, met nog originele zoldering, gesne den blinden en Lod. XIV schouw met schilderstukje, terwijl de deur het in Deventer zo veelvuldig voorko mende druiventrosmotief vertoont, in dit geval niet te hoog, maar wel te massief om te grijpen; verder de hierna uitvoeriger te noemen Lod. XV en empire- vertrekken in Kleine Overstraat 38, terwijl het huis Papenstraat 77, uit het vierde kwartaal der achttiende eeuw, behalve een helaas zeer verwaarloosd beschilderd behangsel ook Polstraat 18 en Brink 75 hebben nog achttiende eeuws beschilderde muurbedekking zoals tevoren vermeld nog een amusante bouwgeschiedenis heeft, waarvoor als motto zou kunnen gelden: „één vrouw is duizend man te erg" en niet alleen Marie van Reigersberg. De bewoner van dit huis dan, een waardig lid van hunne Hoogmogende Heeren de Staten-Generaal der Vereenigde Nederlanden had allang plannen zijn gevel te moderniseren en een voorkomen te geven, evenredig aan zijn positie. Zijn vrouw ondersteunde deze plannen met haar enthousiasme en zo kon hij op haar volle medewerking rekenen, meer nog dan hij kon vermoeden. Edoch het moge ons tot schrale troost strekken moeilijke tijden en schaarste aan geld, zij zijn van alle eeuwen en ook onze aanstaande bouwheer ging daaronder gebukt, of meende dat althans. En zo 80

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 94