DE STRATEN
Bekijken wij de oude stadsplannen, dan bemerken
wij dat van meetaf alle hoofdstraten uitstralen van
de Schelde of de Werf naar de verschillende
stadspoorten. Zulks is reeds het geval van de
eerste stadsvergrootingen af, en zal zoo blijven
bij de achtereenvolgende gebiedsuitbreidingen. Een
plan van 1678 vertoont ons de stad binnen den
Spaanschen vestinggordel, de volgroeide stad dus
zooals zij eeuwen lang nu zal blijven. Steeds is
de verbinding Werf met de stadspoorten het lei
dende motief, de overheerschende urbanistische
gedachte. De stad blijft doorsneden met de groote
verbindingsaders van de Schelde naar de stads
poorten.
Geleidelijk worden deze onderling verbonden met
tal van kleinere straten en op den duur ontstaat
dan een aaneengesloten stratennet.
Zulks gebeurde met min of meer lange tusschen-
poozen, naargelang een nieuw stadskwartier ont
stond en tot ontplooiing kwam. De aanleg van
nieuwe stadswijken was doorgaans het gevolg van
particulier initiatief, van den exploitatiegeest van
financiers die zich voor de gelegenheid tot steden
bouwers ontpopten, andermaal door de Magistraat.
Bijzonder vermaard heeft zich de 16e eeuwsche
stedebouwer Gilbert Van Schoonbeke gemaakt
die tal van nieuwe wijken ontworpen heeft (Stads
waag, Schuttershoven, Vrijdagmarkt, Gasthuis
beemden, enz.), en die werkelijk een goed stuk van
het aangezicht van zijn stad revolutioneerde. Had
hij reeds aan de Stadswaag, benevens tal van stra-
27