Zij mogen beschouwd worden als tragische com
posities, hoogtepunten in de godsdienstvereering
vertolkt in de scheppende taal van het beeld. Bij
zonder impressionant is deze aan den Bloedberg,
doch de indrukwekkendste Calvarieberg verrijst
bezijden de kerkingang aan de Zwartzusterstraat
van de St Pauluskerk, op een stemmig binnen-
pleintje omlijst door oude trapgeveitjes.
Het is als een hallucinatie die hier vorm heeft ge
kregen in de schepping van een macht van steenen
figuren uit het drama der Passie en uit het Oude
en Nieuwe Testament. Pelgrims en treurende en
gelen boorden met hun hooge gestalten den Berg
af die steeds hooger opwaarts stijgt tegen het kerk
schip, naar rotsachtige kapellen voert, en pas een
einde neemt bovenaan den kerkmuur in de open
straling van een visionaire compositie: de gekrui
sigde Christus omringd van Maria en Johannes.
Alleenstaande gekruisigde Christusbeelden trof
men destijds aan op enkele bruggen over de ruien.
Er stond o.m. zulk een levensgroot beeld op de
brugleuning van de Falconrui, tegenover het Fal-
conplein. Bij de overwelving van de rui werd het
naar de St Pauluskerk overgebracht. Een ander
Christusbeeld was opgesteld op het voorpleintje
van het oude Capucienenkerkje aan de Paarden
markt, en aan den ingang van het Steen staat nog
immer de groote Christus aan wiens voet de gevan
genen kwamen bidden vooraleer zij terechtgesteld
werden. De Christus aan het Capucienenkerkje
was tot aan de slooping van dit kerkje het bede
oord van tallooze vrouwen uit de volksklas die er,
gehuld in hun zwarten kapmantel, geknield op de
banken voor het Kruis, devotelijk bidden kwamen.
102